Wat is nieuwe marketing?
Tegenwoordig koopt iemand meestal niet meer bij je vanwege een advertentie of reclame. Maar vooral, omdat een vriend, vriendin of familielid goede ervaringen heeft met jouw bedrijf. Jouw bedrijf werd hem of haar aanbevolen. Met ‘nieuwe marketing’ maak je daar gebruik van. Je gaat ervoor zorgen, dat die persoon jouw bedrijf leuk gaat vinden en vertrouwen. Lukt dat, dan zal hij of zij ook een keer bij je gaan kopen. En is je nieuwe klant tevreden, zal deze je bedrijf op zijn of haar beurt ook weer aanbevelen bij anderen. Zo krijg je, gratis en zonder er zelf achteraan te hoeven, nieuwe klanten.
Je hebt vier dingen nodig
Voor succesvolle ’nieuwe marketing’ heb je als kleine ondernemer minimaal vier dingen nodig: een groeiende nieuwsbriefdatabase (hier lees je straks meer over), een nieuwsbrief, ambassadeurs en social media. Via deze communicatiekanalen maak je het mogelijk dat mensen hun goede ervaring met je bedrijf delen met anderen. Maar let op: voordat je aan de slag gaat, zorg je dat je een specifieke doelgroep kiest met een specifiek probleem. Ook zorg je ervoor dat jouw product of dienst dat probleem oplost, en wel op een unieke en onderscheidende manier. Zorg als laatste dat je een goede, zoekmachinevriendelijke, website hebt voor je bedrijf.Het eerste ding dat je nodig hebt:
5 tips voor een groeiende nieuwsbriefdatabase
Als kleine ondernemer heb je voor ‘nieuwe marketing’ een database nodig, waarin je je contacten kunt bijhouden. Ik geef je graag 5 tips om dat voor elkaar te krijgen.
1. Maak een database aan in Excel
Denk je bij een database direct aan een groot ingewikkeld bestand? Vergeet dat, eigenlijk is het heel gemakkelijk. Je kunt zelf in Excel een eenvoudig spreadsheet aanmaken. Maak een aantal kolommen aan voor voor- en achternaam en e-mailadres. In de rijen kun je je contacten invullen.
2. Of gebruik een nieuwsbriefsysteem
Ben je niet zo handig met Excel, maak dan gebruik van een gratis nieuwsbriefprogramma zoals www.mailchimp.com. Maak er een account aan. Je hebt dan direct toegang tot een eenvoudige database waarin je gegevens kunt bijhouden. In Mailchimp kun je ook direct gratis nieuwsbrieven opmaken en verzenden.
3. Voeg je contactpersonen toe
Of je nu gebruik maakt van Excel of van een nieuwsbriefprogramma, zorg dat je er eerst al je klanten toevoegt, die ooit bij je gekocht hebben. Heb je contact met mensen die wellicht in de toekomst bij je gaan kopen of in ieder geval geïnteresseerd zijn in je bedrijf? Vraag of ze je nieuwsbrief met gratis tips en inspiratie willen ontvangen. Zo ja, voeg hun voor- en achternaam en e-mailadres ook toe aan je database.
4. Maak een aanmeldformulier aan
Maak op je website een aanmeldformulier aan, bij voorkeur op de homepage, waar mensen zich gratis kunnen abonneren op je nieuwsbrief. Zet er een aantrekkelijke korte tekst bij, bijvoorbeeld: Schrijf je in voor het e-zine met gratis tips en inspiratie over … en ontvang gratis het e-book (of ander kadootje) … (zo stimuleer je mensen om direct in te schrijven). Geef aan dat mensen zich altijd kunnen afmelden.
5. Promoot je nieuwsbrief overal
Vermeld je nieuwsbrief op je website, weblog, social media en al je andere communicatiemiddelen maar ook op je visitekaartje, offerte, factuur, e-mails, bedrijfsauto, waar dan ook. Plaats er altijd een link of QR-code die direct verwijst naar het aanmeldformulier van de nieuwsbrief. Op deze manier kunnen mensen zich direct inschrijven, als ze het lezen.
Volg je deze 5 tips op? Dan bouw je geleidelijk aan een groot bestand potentiële klanten. En het mooiste: deze mensen hebben aangegeven dat jij hen met regelmaat op de hoogte mag houden van jouw activiteiten. Heel waardevol dus!