• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Ondernemers vertellen over aansprakelijkheid

Natuurlijk doe je er als ondernemer alles aan om ervoor te zorgen dat je klant tevreden is over jouw product of je advies. Maar ook jij kunt een keer een foute berekening maken, verkeerd advies geven of gewoon pech hebben! Word je daarvoor vervolgens aansprakelijk gesteld, dan kunnen de kosten hoog oplopen. Daar weten de volgende ondernemers alles van …

Beroepsaansprakelijkheid

Kleine rekenfout, grote gevolgen

Architect Saskia maakte in opdracht van een houtbewerkingsbedrijf werk- en detailtekeningen voor een houten gevelconstructie. Haar opdrachtgever leverde deze gevelconstructie aan een hoofdaannemer. Daar blijkt de constructie niet te passen! Wat was het geval? Per ongeluk wisselde Saskia twee cijfers om in haar berekening. En haar opdrachtgever vergat de eindcontrole, waardoor de foutieve berekening van Saskia pas bij levering werd opgemerkt. Het gevolg? Een onbruikbare gevelconstructie, omdat de maten niet kloppen. Het kostte Saskia’s opdrachtgever bijna € 11.000,- om deze fout te herstellen. En natuurlijk berekende hij zijn onkosten aan haar door. Gelukkig heeft Saskia een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en werd alles voor haar vergoed. Maar van de smet op haar goede naam als architect heeft ze nachtenlang wakker gelegen. Om zo’n pijnlijke fout in de toekomst te voorkomen, controleert ze sindsdien haar berekeningen altijd nog een extra keer en vraagt ze haar opdrachtgevers nadrukkelijk om een eindcontrole.

Productaansprakelijkheid

Aansprakelijkheid als je importeert van buiten de EU

Kees heeft een groothandel in sanitair, hij levert al jaren zonder problemen talloze producten aan installateurs. Dan gaat het mis. Kees levert een wasmachinekraan die afbreekt en forse waterschade in een woning veroorzaakt. De oorzaak blijkt een productiefout van zijn Chinese fabrikant. De eigenaar van de woning stelt Kees aansprakelijk voor de schade. Omdat Kees de kraan importeerde uit China, is hij hiervan wettelijk gezien de producent. Dat maakt hem aansprakelijk voor de geleden schade van de woningeigenaar, Kees moet deze schade daarom vergoeden. Gelukkig heeft hij een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering en wordt alles keurig opgelost. Maar het incident heeft Kees wel tot actie aangezet. Hij laat voortaan altijd een kwaliteitscontrole doen voordat hij spullen laat verschepen naar Nederland. En hij nam in zijn inkoopvoorwaarden op dat de producent garant staat voor de kwaliteit van de producten. Zo is het in de toekomst een stuk eenvoudiger om een aansprakelijkstelling te verhalen op de producent en stimuleert Kees zijn producent extra om zich in te zetten voor de kwaliteit die hij zelf zo hoog in het vaandel heeft staan.

Bedrijfsaansprakelijkheid

Een ongeluk zit in een klein hoekje

Aannemer Rob schermt zijn bouwprojecten altijd netjes af met bouwhekken. Maar afgelopen zomer bleek zijn afscherming niet bestand tegen een hevige regenbui met windstoten. Een van de hekken waaide om, precies op het moment dat mevrouw Blok langsliep. Het hek viel tegen haar aan, waardoor zij tegen de grond smakte en haar rug brak. De wind was niet zo hevig dat er sprake was van overmacht. Dus was de conclusie dat de hekken niet voldoende verankerd waren. Mevrouw Blok moest maandenlang revalideren en had hulp in de huishouding nodig. Haar ziektekostenverzekeraar verhaalde deze kosten op de aansprakelijkheidsverzekering van Rob. Na een lang herstelproces is mevrouw Blok gelukkig weer de oude, maar Rob raakt zijn schuldgevoel maar moeilijk kwijt. Voortaan laat hij de bouwhekken na plaatsing altijd dubbel controleren.

Meer inzicht in je aansprakelijkheidsrisico’s

Hoe goed je je zaken ook voor elkaar hebt, het kan altijd een keer misgaan. Wil je meer inzicht in de risico’s die jij als ondernemer loopt, lees dan ook ons e-book over aansprakelijkheidsrisico’s, zodat je zelf de afweging kunt maken of je de risico’s wilt en kunt nemen of dat je je ervoor verzekert.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Sjak van Nieuwkuijk

Sjak van Nieuwkuijk

Sjak is risico- en preventie expert bij Interpolis. Al 30 jaar werkt hij bij Interpolis waarvan de eerste helft als bouwkundig schade-expert. Sinds Interpolis zijn strategie heeft veranderd en zich focust op het voorkomen en beperken van risico’s, helpt hij dagelijks ondernemers om hun bedrijfsrisico’s in beeld te brengen en gepaste preventiemaatregelen te nemen.

Voor meer informatie over risico-inzicht en preventie neem een kijkje op onze speciale starterspagina of neem contact met ons op via preventiedesk@interpolis.nl

Volg Interpolis ook op Twitter en LinkedIn