Stel jezelf hierbij de volgende vragen:
- Werk je actief aan de doelstellingen, die je vooraf hebt geformuleerd?
- Hoeveel tijd ben je kwijt met ad hoc klussen?
- Moeten die ad hoc klussen allemaal gedaan worden?
- Kun je bepaalde ad hoc klussen uitbesteden?
- Wat zou je graag willen doen, maar krijg je op dit moment niet van de grond?
Twee paar ogen
Het beantwoorden van deze vragen is lastig. Het vergt een 'helicopterview'. En dat vraagt weer ruimte in je hoofd. Blok dus een paar uur in je agenda om hier rustig voor te kunnen zitten. Het is ook handig de vragen met je collega’s of een mede-ondernemer/zzp’er te bekijken. Want twee paar ogen zien meer dan een…
Dan nog even dit
Het uitvoeren van ad hoc klusjes is -soms helaas- onderdeel van het communicatievak. Ik raad je niet aan alles uit je handen te laten vallen, omdat je vanaf nu alleen nog maar ‘structureel aan je communicatie gaat werken’. Door ad hoc klusjes doe je namelijk ook, zij het op een reactieve manier. Wat ik graag zie, is dat je communicatie structureel en proactief inzet om je organisatiedoelstellingen te behalen. Omdat dat de manier is waarop je met communicatie echt waarde toevoegt.