Zzp'er Frits vindt het tijd voor een nieuwe AOV. Zijn oude AOV had hij afgesloten bij een kennis die hij vaak op verjaardagsfeestjes zag. Het leek zo’n aardige kerel, tot hij ontdekte dat hij al jaren 17,5 procent provisie rekent zonder daar ooit iets voor te doen. Bovendien bleek het om een schadeverzekering te gaan in plaats van een sommenverzekering, waardoor de kans op uitkering aanzienlijk lager is. Een waardeloos adviseur, vindt Frits.
Online verzekering
Frits is teleurgesteld en besluit het zelf maar te regelen. Na een online zoektocht heeft hij zijn keuze gemaakt. Hij vult wat vragen in en er rolt vanzelf een adviesdossier uit. De aanvraag bij de nieuwe verzekeraar is sneller rond dan verwacht, dus de opzegbrief voor zijn huidige verzekering kan de deur uit.
Lekker besparen
Frits telt alvast zijn centjes. Goed geregeld. Tijd voor een feestje! Maar dan, alsof het noodlot Frits maar blijft achtervolgen, spelen zijn nekklachten opnieuw op. Eerst negeert hij ze een tijdje, maar dan wordt het toch erger. Hij besluit zijn polis er nog maar eens bij te pakken. Maar wacht eens, welke polis? Zijn huidige verzekering is nog niet verstreken. Hij zal dus met zijn oude adviseur moeten bellen.
Kastje naar de muur
Frits belt meteen zijn bevriend adviseur. Maar die is er eigenlijk wel klaar mee, aan Frits valt niets meer te verdienen. Hij laat hem weten dat zijn huidige verzekeraar geen uitlooprisico kent. Dit betekent dat een eventuele uitkering na de vervaldatum stopt. Zijn verzekering vervalt over drie weken, dus daar heeft hij ook niet veel meer aan.
Dan maar even bellen met de nieuwe verzekering (zijn online tussenpersoon geeft helaas niet thuis). Van de klantenservice hoort hij dat zijn wachttijd nog niet is verstreken en dat hij daarom geen recht heeft op een uitkering. En aangezien zijn klachten uit een periode stammen van voor zijn verzekering zal hij hiervoor ook nooit een uitkering krijgen.
Inlooprisico
‘Het spijt me, meneer,’ zegt de medewerker van de klantenservice. ‘Het inlooprisico is niet standaard opgenomen in de polisvoorwaarden. U had dit tegen betaling kunnen meeverzekeren. Als u dat had gedaan, had u wel een uitkering gekregen, maar helaas is het daarvoor nu te laat.’ Ineens begrijpt Frits waarom zijn verzekering zo goedkoop is. Het is een onvolledige, uitgeklede versie, gemaakt als lokkertje. Had hij nou maar een goed adviseur gehad, die had hem kunnen waarschuwen voor dit risico.
Conclusie?
Frits heeft gelijk, zijn oude adviseur was geen goede adviseur, want een goed adviseur rekent geen provisie, maar brengt kosten in rekening voor echt onafhankelijk advies. En nee, dan kom je niet altijd bij de meest goedkope AOV uit.
Daarom kan je maar beter een goede verzekering afsluiten, een AOV die bij jou en je persoonlijke situatie past. Zoek dus een adviseur die echt onafhankelijk is en kennis van zaken heeft, want arbeidsongeschiktheid is complexe materie. Het kost je misschien iets meer, maar dan heb je tenminste een uitkering als je hem nodig hebt. Want daar doe je het tenslotte allemaal voor.