• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

SEO teksten schrijven

SEO teksten schrijven voor zoekmachineoptimalisatie is voor veel ondernemers best lastig. Iedereen wil het liefst hoog in Google komen met de website en de landingspagina’s. Wat zijn nu precies seo teksten en hoe kun je zelf SEO teksten schrijven?

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Met andere woorden zoekmachineoptimalisatie doorvoeren om je website en webteksten zo goed vindbaar mogelijk te maken. Dit gebeurt aan de hand van bepaalde zoekwoorden en termen waar genoeg op wordt gezocht en waar dus redelijk veel maandelijkse zoekopdrachten voor zijn.

SEO optimalisatie doorvoeren

Voor de SEO optimalisatie is het belangrijk om je webteksten, titels, metatags en decriptions zo goed mogelijk te optimaliseren voor zoekmachines. Echter wel op een manier dat deze ook voor je websitebezoekers relevante informatie bevat, dat op de juiste manier is opgesteld. Bovendien wil je natuurlijk ook dat deze SEO teksten ook marketinggericht en wervend worden geschreven, zodat je bezoekers ook actie ondernemen (conversie verhogen).

Eerst een zoekwoordenonderzoek

Voordat je begint met teksten schrijven, moet je eerst weten welke zoekwoorden voor jouw diensten en/of producten belangrijk zijn. Met een zoekwoordenonderzoek of keywordanalyse kom je er achter welke keywords jij aan je diensten zou moeten koppelen om ze goed vindbaar in Google te maken. Het gaat er om dat je een goede balans aanbrengt tussen sterke en minder sterk concurrerende zoekwoorden en het liefst zoekwoorden met redelijk veel zoekopdrachten per maand. Dan weet je dat daar ook veel op wordt gezocht.

Short tail en long tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden zijn zoektermen t/m 3 zoekwoorden. Bijvoorbeeld “Bakker Bart Amsterdam”. Long tail zoekwoorden bevatten 4 of meer zoekwoorden. Bijvoorbeeld “marketingbureau in de stad Rotterdam”. Met de komst van Google Instant, waardoor zoekopdrachten automatisch worden aangevuld, zoekt een internetgebruiker steeds meer gedetailleerd. Meer dan 70 procent van de zoekopdrachten in Google is long tail. Het dus slim om long tail zoektermen ook zo in de titels en webteksten te gebruiken om deze goed vindbaar te maken.  Daarbij brengen long tail zoektermen ook minder concurrentie met zich mee. Omdat een internetgebruiker steeds specifieker aan het zoeken is, wordt de kans groter dat hij op jouw website klikt en vindt wat hij zoekt!

Hoe schrijf ik SEO teksten?

Nadat je een zoekwoordenonderzoek hebt uitgevoerd en de keywords duidelijk zijn, maak je hier een lijstje van. Bepaal voor elke dienst of elk product de eigen unieke zoekwoorden. Zorg dat deze terugkomen in de H1 headers, in de titels en tussenkopjes (H3 en H3) en in de webteksten. Voor SEO optimalisatie is het belangrijk dat deze zoekwoorden een aantal keer voorkomen in de content en alinea’s, maar overdrijf dit niet. Maak je alinea’s niet te lang. Het liefst niet meer dan 6 of 7 regels, met een pakkende vet gedrukte tussenkop met een keyword hierin verwerkt. Zo kan zowel Google als je websitebezoeker snel en overzichtelijk de inhoud van je pagina’s scannen.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Corrie Heslinga

Corrie Heslinga

De schrijver van dit blog is Corrie Heslinga van Business Steps 4 Ondernemers. Zij is business coach, ondernemersadviseur, trainer en consultant en is gespecialiseerd in Social Media, Branding en Online Marketing. Zij geeft diverse workshops, trainingen en masterclasses binnen haar vakgebied en helpt ondernemers en bedrijven bij het opstarten of optimaliseren van hun business, brand marketing, social media, SEO website optimalisatie en online vindbaarheid.
Meer informatie over het werk van Corrie vind je op haar website www.businesssteps.nl