Website? Tientjeswerk!
Een website is het visitekaartje van uw bedrijf. Maar waarom zou je daar honderden euro’s in investeren als beginner? Hou het simpel. Meld je aan op WordPress.com en maak een simpele website met maximaal drie knoppen: wie ben je, wat doe je en hoe komen we met je in contact? Dat is waar jouw potentiële klanten naar op zoek zijn.
Neem vervolgens voor 12 euro een goedkoop hostingpakket waarbij u een mooi .nl-adres registreert en koppel deze aan uw WordPress-account.
Een bedrijfsnaam? Nergens voor nodig!
Veel zzp’ers besteden veel tijd aan een zinloze actie: het bedenken van een bedrijfsnaam. Je krijgt dan van die gedrochten als Piet Jansen Training en Advies, of – nog erger – Accumulate Advisors. Allerlei duurbetaalde bedrijfsadviseurs (in werkelijkheid vaak zzp’ers die je succes beloven als je deelneemt aan hun dure trainingen) helpen je tegen hoge tarieven aan chique klinkende bedrijfsnamen. Maar waarom toch zo moeilijk doen als het ook simpel kan? Het sterkste merk ben je zelf!
Als je Piet Jansen heet, kent jouw netwerk je het beste als Piet Jansen. Daar hoef je verder niets voor te doen. Je voorkomt dan ook van die gênante websites die bezoekers in de wij-vorm aanspreken (“Wij richten ons op kwaliteit voor een scherpe prijs”), maar waar je bij de knop “contact” gewoon het 06-nummer van Piet vindt. Gebruik als zzp’er dus jouw eigen naam als bedrijfsnaam.
Adverteren? Bespaar geld en de moeite!
Heb je wel eens een schilder ingehuurd vanwege en advertentie? Zzp’ers krijgen opdrachten uit hun netwerk. Investeer daar in door koffie te drinken met interessante mensen binnen en buiten jouw netwerk. En laat het adverteren over aan grote bedrijven.
Briefpapier? Visitekaartjes? Folders? Enveloppen?
Ik zie het regelmatig gebeuren: zzp’ers die stapels briefpapier, visitekaartjes, folders en enveloppen laten drukken. Om het vervolgens na een jaar zonder opdrachten weer in de kliko te kunnen gooien.
De stelregel voor zzp’ers is: pas als jouw opdrachten lukken, ga je folders drukken. Spendeer hooguit 20 euro aan simpele visitekaartjes via een online stunter en doe de rest met jouw eigen printer. Daar druk je ook mooie brieven en enveloppen mee. En die folder kun je achterwege laten. Een zzp’er die ik ken had er duizend laten drukken en ging deze in zijn eigen buurt huis-aan-huis bezorgen. Hij kreeg welgeteld één reactie van een boze buurman die geen folders meer in de bus wilde ontvangen.
Verzekeringen? Begin er pas na vijf jaar winst mee
De meeste zzp’ers zijn dienstverleners die op zoek zijn naar werk. Zolang je nog niet kunt rondkomen van jouw opdrachten, is het ook niet nodig om allerlei dure verzekeringen af te sluiten. Vooral arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn berucht. Ik moet de eerste zzp’er nog tegenkomen die zonder rechtszaak een uitkering heeft gekregen van zijn verzekeraar.
Sluit je liever aan bij een Broodfonds of wacht tot jouw omzet vijf jaar stabiel is en je zeker weet dat je ook de aankomende tien jaar ondernemer wilt blijven. En doe je dan vooral zaken met een zpp’er die weet waar hij het over heeft, zoals Arnoud Wennekus.
Waar je wel geld aan moet besteden: koffiedrinken!
Je bent gestart als zzp’er als je opdrachten heeft. Niet omdat je bij de KvK staat ingeschreven, omdat je een stapel briefpapier heeft of omdat jij jouw visie zo krachtig op papier heeft weten te zetten. Sla een ander pad in dan al die mislukte zzp’ers die veel geld hebben besteed aan flashy websites, dure portretfoto’s en ander materiaal, om er na een jaar achter te komen dat er geen klant is binnengehaald.
Besteed dus hooguit een paar tientjes aan de registratie van jouw .nl-adres en een klein stapeltje visitekaartjes. En richt jouw energie voor de volle 100 procent op het binnenhalen van klanten. En dat gaat nog altijd een stuk makkelijker via jouw bestaande netwerk dan met een stapel folders. Succes!
De auteur is Nederlands meest simpele ondernemer. Hij is al veertien jaar zzp’er zonder folder, advertentie of briefpapier. Zijn website draait op gratis WordPress. Waarom zou jij het jezelf zoveel moeilijker en duurder maken?