Zzp’ers en horeca lijkt misschien een vreemde combinatie, maar niets is minder waar. Ook in de horeca rukt het aantal zelfstandigen op. Het aanhoudende personeelstekort kan het extra interessant maken om als zzp’er aan de slag te gaan. De voordelen: je hebt meer vrijheid en verdient meer per uur. Daarnaast is je opdrachtgever niet geboden aan allerlei arbeidsvoorwaarden. Dat levert een win-win situatie op. Interesse gekregen? Dit moet je weten.
Je hebt kennis en ervaring nodig
Een open deur, maar wel een die het noemen waard is. Met specifieke kennis en voldoende knowhow heb je een streepje voor. Kennis en ervaering is jouw ‘unique selling point’ wat jou als zzp’er nóg aantrekkelijker maakt. Iedere keukenmedewerker weet hoe een magnetron werkt, maar een combisteamer met verschillende bereidingsprogramma’s bedienen is een heel ander verhaal. Daarbij komt: als jij na jouw shift weet wat belangrijk is voor een grondige reiniging – zoals het condensfilter van een horeca koelkast – scoor je bonuspunten.
Verzeker jezelf goed
Als zzp’er kun je niet terugvallen op je werkgever. Je moet het zelf doen. Verzeker jezelf daarom goed om vervelende verrassingen voor te zijn. Analyseer welke risico’s je loopt en kies een verzekeringspakket dat bij je past. Een onafhankelijke adviseur kan je hierbij helpen.
Bepaal je uurtarief
Klaar voor de start? Eerst nog wel even je uurtarief bepalen. En dat is knap lastig. Zet je te hoog in? Dan gaat geen horecaondernemer met je in zee. Maar te laag is ook niet gunstig. Realiseer je bij de berekening van je uurtarief dat je je verzekeringen moet betalen, belasting moet afdragen en geld opzij moet zetten voor je pensioen. Het is daarom goed om bij collega-zzp’ers na te vragen wat zij zoal vragen. Vergelijk prijzen en maak voor jezelf de balans op. En hierbij geldt: met meer ervaring, kan je natuurlijk meer vragen.
Promoot jezelf
Klaar voor start! Dan is het nu de hoogste tijd om klanten te vinden. Dat kan op verschillende manieren. Een persoonlijke benadering werkt vaak het beste, maar is tijdrovend. Actief netwerken en het uitbreiden van je netwerk is een must om nieuwe opdrachtgevers te vinden. Via bestaande klanten kun je nieuwe ingangen vinden. Vergeet ook je collega’s niet: zodra zij ergens anders gaan werken, kunnen zij jou aanbevelen.
Benut vooral ook online mogelijkheden, zoals een eigen website en een social media account om jezelf online goed te presenteren. Laat letterlijk zien wat jou expertise is, voor welke opdrachtgever je hebt gewerkt en wie jij als persoon bent.