Het is een traditie die we zeker ook dit jaar niet mogen vergeten: het versturen van kerstkaarten. Wat is er leuker (en effectiever) dan een persoonlijke kerstkaart te sturen naar je zakelijke relaties, als blijk van waardering voor de goede samenwerking in het afgelopen jaar?
Een kerstkaart kan meer teweegbrengen dan je misschien denkt. Ga maar na wat voor gevoel het je zelf geeft als je een kerstkaart ontvangt van een goede relatie. Zeker als die kaart ook nog eens is voorzien van een persoonlijke boodschap, krijg je als ontvanger het gevoel dat die zakelijke relatie er toe doet.
Dit gevoel is ook wat jij als zzp'er wilt losmaken bij jouw relaties. Met zo'n persoonlijke kerstgroet zorg je gegarandeerd voor een voorspoedige samenwerking in het volgende jaar!
Hoe schrijf je een zakelijke kerstkaart?
Het is belangrijk dat de ontvanger het gevoel krijgt dat je aandacht aan de kerstkaart hebt besteed. Het mooiste is het als je voor iedereen een persoonlijke boodschap hebt. Of dat lukt, hangt af van het aantal zakelijke relaties dat je een kaart wilt sturen. Zijn dit er heel veel, zeg dan iets over hoe het jaar is geweest. Is het een succesvol jaar geweest? Schrijf hier dan een kort stukje over. Mocht het jaar minder zijn geweest, richt je dan vooral op de toekomst.
Soorten kerstkaarten
Er zijn veel soorten kerstkaarten en veel manieren om kerstkaarten te maken. Een goede kerstkaart sluit aan bij de huisstijl van jouw bedrijf. Gebruik bij het ontwerpen van de kerstkaart de kleuren en het lettertype die jij ook voor je facturen en op de website gebruikt.
Om een kerstkaart een persoonlijk tintje te geven, kun je ook een foto gebruiken van jouw bedrijf. Dat kan een foto zijn met al je collega’s of een foto van het materiaal waarmee jouw bedrijf werkt. Geef deze foto vervolgens wel een ‘kerstkleur’.