Hierdoor kun je communiceren met, en reageren op mensen op een manier die zij als prettig ervaren. Als jouw woorden hand in hand gaan met jouw lichaamstaal, kom je betrouwbaarder over en wind je iedereen zo om je vinger.
Als zzp'er ontmoet je of ga je veel nieuwe mensen ontmoeten. Met een beetje geluk zijn dit potentiële klanten. Je wil natuurlijk dat zij jouw product of dienst kopen en anderen over jouw bedrijf vertellen. Jij bent het visitekaartje van jouw bedrijf dus wil je goed voor de dag komen.
Eerste indruk
Een eerste indruk is snel gemaakt. Vaak beoordeelt iemand in de eerste paar seconden van een gesprek al of hij jou interessant vindt. Dit oordeel zal niet snel bijgesteld worden, dus is het van belang dat jij meteen een goede indruk maakt.
Heb jij er wel eens over nagedacht hoe jouw eerste indruk op iemand anders is? Probeer eens bij jezelf na te gaan hoe jij je bijvoorbeeld voorstelt aan iemand? Hoe geef jij een hand? Maak je oogcontact? Zo ja, hoeveel? Door hier feedback op te krijgen en dit te oefenen met een lichaamstaalcoach krijg je hier inzicht in.
Veel mensen hebben wel een idee hoe iemand anders hen voor het eerst ziet, maar echt zeker weten doen ze het nog niet. Als je met je eigen lichaamstaal aan de slag gaat zal je merken dat het in de praktijk toch wel heel anders kan zijn. Het is goed om je bewust te worden van hetgeen dat je uitstraalt. Zo maak je een onvergetelijke (eerste) indruk en worden jouw gesprekken succesvoller.
Teveel of te weinig lichaamstaal
Je kent vast wel iemand die veel “met zijn handen praat”. Handbewegingen zijn heel erg geschikt om jouw boodschap te ondersteunen of kracht bij te zetten. Iemand die te veel beweegt tijdens het praten wordt niet serieus genomen. Als er op deze manier te veel informatie op ons afkomt, dan sluiten mensen zich af. Dit zal jouw publiek dus ook gaan doen. En dat is het laatste wat je wilt als je op zoek bent naar nieuwe klanten.
Als je daarentegen te weinig beweegt met jouw armen of handen dan wordt het saai om naar je te luisteren en verliest jouw toehoorder ook zijn aandacht. Probeer hier een balans in te vinden waardoor het prettig wordt om jouw verhaal aan te horen maar ook om naar jou te kijken.
In de praktijk
Ik mocht laatst iemand coachen die steeds van potentiële klanten te horen kreeg dat hij niet zeker leek van zijn eigen kunnen. Daarbij wekte hij de indruk dat hij niet achter zijn product stond. Keer op keer probeerde hij zijn product tijdens een één op één gesprek te verkopen, maar steeds kreeg hij te horen dat hij niet zelfverzekerd genoeg overkwam. Wij zijn samen aan de slag gegaan en meteen viel op dat hij bij de eerste indruk al onzeker overkwam. Hij gaf een slap handje en zijn schouders hingen naar voren. Daarnaast keek hij langs zijn gesprekspartner heen en maakte geen oogcontact. Nadat hij zich hier bewust van werd tijdens de eerste sessie, besefte hij dat hij anders overkwam dan hij dacht. Wij hebben geoefend met het maken van oogcontact en een aantal weken later heeft hij twee opdrachten binnen drie weken tijd binnengesleept!
Houd jezelf eens een spiegel voor. Zie jij, wat je (niet) zegt?