• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Succesvol zijn en blijven is hard werken

Succesvol zijn heeft niets te maken met hoeveel geld je hebt, maar wel met het kunnen doen wat jij leuk vindt en wat bij je past. Geld maakt alles wel gemakkelijker en soms zou je wensen dat het leven een spelprogramma was waarin je na twaalf goede antwoorden financieel onafhankelijk bent. Helaas werkt het niet zo en blijkt het bereiken van financieel succes geen uitkomst van een spel, maar van een manier van leven.

De meeste mensen verwachten dat hun financiële situatie zal verbeteren naarmate ze meer succes hebben met wat ze doen. Want zoals Oprah Winfrey zegt: ‘Door op dit moment je uiterste best te doen, plaats je jezelf in de beste uitgangspositie voor het volgende moment.’ En als iemand weet wat ervoor komt kijken en wat het van je vergt om financieel succesvol te worden, is het deze indrukwekkende vrouw wel. Haar positie als miljardair heeft ze zelf verworven.

Beloond worden voor je harde werken lijkt dan ook niet meer dan logisch, en ambitie gecombineerd met je grootste inspanningen zou positieve resultaten moeten opleveren en blijven opleveren. Toch wijst de praktijk vaak anders uit. Succesvol blijven lijkt wel moeilijker dan succesvol worden. Voor succes bestaat geen geheim middel. De formule voor succes is eenvoudig: Ambitie + Hard werken + Toewijding = Succes. Waarbij geldt dat we doen wat we moeten doen om te kunnen doen wat we willen doen. Maar succesvol zijn en succesvol blijven zijn twee verschillende dingen en voor de laatste gelden een aantal spelregels die ik graag met je wil delen.

Leer alles over geld

Zelfs als je geen tweede Warren Buffett wilt worden, is het belangrijk dat je weet hoe geld werkt. Wat voor spaarmogelijkheden er zijn, hoe je kunt beleggen en hoe je een inschatting kunt maken van de rendementen en risico’s die bij beleggen en beheren van je vermogen horen. Kennis is macht en dat geldt ook voor je uitgaven, je investeringen en je spaartegoeden.

Ga cursussen volgen en leer het jargon. In het boek Succesvol als zzp’er laat ik je een methode zien hoe je heel gestructureerd een financieel fundament onder je onderneming en onder jezelf kunt plaatsen. Door in kaart te brengen wat jouw beeld van geld is, kun je vaststellen of je jezelf toestaat succesvol te zijn. Je kijkt naar je uitgaven om vervolgens te bepalen in welke risicoklassen je gaat investeren om eerst financiële bescherming op te bouwen en vervolgens te werken aan financiële zekerheid en financiële onafhankelijkheid. En dat allemaal op een manier die exact aansluit bij wat voor jou goed voelt en op dat moment past bij je kennis over geld en geldzaken.

Stel een paar duidelijke doelen

Er zijn vijf hoofdgebieden in je leven waarvoor je doelen moet stellen: emoties, lichaam, relaties, financiële zaken en het doel in je leven.

  • Voor het eerste hoofdgebied geldt dat je in staat moet zijn typen emoties te onderscheiden en dat je je realiseert wat de oorzaken zijn van de emoties die je ervaart. Zoek daarvoor rustpunten en analyseer je gevoelens. Zorg dat je deze gevoelens en je intenties onder woorden kunt brengen, zodat je echt in het heden, in het ‘nu’ kunt leven.
  • Het tweede hoofdgebied is je lichaam. Kies daarvoor doelen die aansluiten bij je leeftijd en je leefstijl. Is het nodig om meer te bewegen of te sporten, geef je lichaam dan ook de kans om zich verder te ontwikkelen en bij te dragen aan je welzijn.
  • Het derde hoofdgebied betreft je relaties en de manier waarop jij met anderen omgaat. Kies welke relaties je wilt beëindigen en welke je verder wilt ontwikkelen. Zorg dat je bereid bent mee te buigen als riet in de wind, maar ook om hard op te treden als anderen met je proberen te sollen. Weet echter wanneer je welke aanpak op welk moment kunt en moet gebruiken.
  • Het vierde hoofdgebied vormen de financiële zaken die bij de eerste spelregel al zijn genoemd en het vijfde hoofdgebied is het doel in je leven. Jouw ‘ikigai’ – jouw reden van bestaan. Wat drijft jou om door te gaan, om ’s ochtends je bed uit te komen? Wat is jouw ding? Waar doe jij het allemaal voor?
  • Je zult groot moeten ‘dromen’ als je op grote schaal succes wilt behalen en dat succes wilt vasthouden. Wees nooit bang voor je eigen ambities – sterker nog, wees er trots op! Begin met een lijst van wat je dit jaar wilt bereiken op de bovenstaande vijf hoofdgebieden en selecteer uit die lijst bij elk van de hoofdgebieden dat ene doel dat de grootste positieve invloed op je leven zal hebben – waar je het gelukkigst van wordt en waar je passie naar uitgaat.

    Ga vervolgens met die vijf doelen aan de slag.

Wees andere mensen van dienst

Mensen zijn bereid ervoor te betalen als je hen helpt en als je hen in staat stelt hun leven te verbeteren met de producten of diensten die jij biedt. Definieer je doelen daarom zo dat ze niet alleen om jou draaien. Je krijgt van anderen alleen ondersteuning als je kunt aantonen dat jouw inspanningen ook hen verder zullen helpen bij het bereiken van hun eigen doelen – en je voelt je op die manier beter dan wanneer je je alleen concentreert op wat er voor jou inzit.

Leer jezelf te verkopen

Wat je ook creëert, je moet het ook aan anderen kunnen verkopen. Je zult inzicht moeten verwerven in wat mensen beweegt, hoe je verschillende typen klanten of gebruikers van je producten en diensten kunt onderscheiden. En leren welke boodschappen voor welke doelgroep wel of niet werken. Ongeacht wat je werkveld is, zul je je marketing- en verkoopvaardigheden eigen moeten maken en tegelijk ook jezelf moeten verkopen. Dit houdt in dat je eerlijk, oprecht en betrouwbaar moet zijn, zodat collega’s, medewerkers, klanten, investeerders en andere belanghebbenden weten wat ze aan je hebben.

Jezelf leren verkopen houdt ook in dat je je realiseert dat er slechts drie manieren zijn waarop je een zelfstandig bedrijf – dat van jezelf of van je opdrachtgever – kunt laten groeien:

  1. Je zorgt dat je meer klanten krijgt – door je naamsbekendheid te vergroten, je reputatie te verbeteren, meer en betere service te bieden, het aantrekkelijk te maken bij jou te kopen.
  2. Je zorgt dat je gemiddelde omzet per klant stijgt – ontwikkel aanvullende producten en diensten (bijvoorbeeld een servicecontract of verlengde garantie), waardoor de gemiddelde omzet per klant stijgt. Maak het gemakkelijk om bij je te kopen.
  3. Je zorgt dat je klanten vaker bij je terugkomen om iets te kopen – bij jou kopen is meer dan iets aanschaffen, het is een beleving. Omdat je weet hoe je met mensen moet omgaan, herkent waaraan ze behoefte hebben en je een positieve uitstraling hebt, ben je als het ware een magneet. Mensen vinden het fijn om met je om te gaan en gunnen je de opdrachten.

Doe, denk en handel alsof je je eigen werkgever bent

Of je nu voor een baas of voor jezelf werkt, bekijk je carrière en succes als iets waarvoor je zelf verantwoordelijk bent. Dat betekent dat je de volledige verantwoordelijkheid neemt voor wat er met je gebeurt – jouw beslissingen, mislukkingen en successen. Steek al je energie in het bereiken van je doelen. Motivatiegoeroe Brian Tracy noemt dat de ‘40+’-aanpak: je werkt 40 uur per week om te overleven en elke minuut die je aan die 40 uur toevoegt is gewijd jouw succes.

Het fenomeen rente op rente (samengestelde interest) ken je ongetwijfeld. Hierbij zal je spaartegoed elk jaar sneller toenemen, omdat je de rente laat staan en laat meegroeien. Maar een soortgelijk effect geldt ook voor jouw inspanningen. Noem het maar samengestelde inspanning. Samengestelde interest werkt, omdat elke toevoeging wordt gedaan om het geheel naar een hoger niveau te brengen. Samengestelde inspanning werkt op dezelfde manier. Elk inzicht, elke innovatie en elk nuttig contact zal je helpen met het voortbrengen van een ander, groter en beter inzicht, van innovatie en contact.

Met de bovenstaande spelregels beschik je over de navigatiebakens om succesvol te zijn en te blijven. Aan jou de keuze welke route je wilt volgen en vast te stellen welk navigatieplan je daarvoor nodig hebt.

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Wouter ter Reehorst

Wouter ter Reehorst

Wouter ter Reehorst (1960) is auteur van Succesvol als zzp’er (www.boomnelissen.nl) en Film van jouw leven (www.gvmedia.nl).

Hij helpt (vaak jonge) ondernemers hun talenten te ontwikkelen en iets op te bouwen waar zij trots op kunnen zijn. In de boeken, workshops en columns deelt hij zijn ervaringen als ondernemer en informal investor.

Als bestuurslid van diverse stichtingen heeft cultureel ondernemerschap zijn belangstelling.

In zijn vrije tijd is hij actief als drummer en sportvlieger.