Ondernemer worden is voor velen een droom. Je eigen bedrijf runnen, zelf verantwoordelijkheid dragen en je werk inrichten zoals jij dat wilt. Maar hoe doe je dat? Veel mensen blijven steken in dromen, en zetten niet de stap naar de praktijk. Er komt namelijk nogal wat kijken…denken ze. Ondernemer Richard Engelfriet houdt het graag simpel, en biedt u daarom 5 misverstanden aan over ondernemen en biedt praktische handvaten om direct mee aan de slag te gaan.
Misverstand 1: Je moet eerst van alles regelen voordat je gaat ondernemen
Typisch voorbeeld: Annelies overweegt om een stylingadviesbureau te beginnen. Ze surft rond op internet, bezoekt een voorlichtingsbijeenkomst bij de Kamer van Koophandel, koopt een boek over ondernemerschap en heeft een gesprek gehad met een acountant.
Fout. Ondernemer worden doe je door een eerste opdracht te verwerven. Als je plannen hebt om ondernemer te worden, ga je dan vooral richten op wat je wilt gaan doen en zorg ervoor dat je snel een eerste klus gaat uitvoeren. Daar leer je het meeste van, en op die manier heb je gelijk je focus op de buitenwereld, want daar wachten je klanten.
En wat houdt je tegen om je eerste opdracht te doen binnen je eigen netwerk? In het voorbeeld van Joke: organiseer een avond voor 20 mensen uit je directe omgeving. Vertel hen over je ideeen rond styling en geef iedereen persoonlijk advies. Zo ben je direct bezig met je vak, en heb je 20 mensen die jou hebben meegemaakt. Deze mensen gaan (ervanuitgaande dat je je vak goed verstaat) met een goede ervaring naar huis…en vertellen daar anderen weer over. En voor je het weet…belt er een nieuwe klant! Daarnaast kun je deze mensen makkelijk om feedback vragen. Wat ging er goed, wat kan beter? De ervaring leert dat mensen uit je directe omgeving veel eerlijker feedback zullen geven dan mensen die je amper kent.
Misverstand 2: Zorg voor een logo en een klinkende bedrijfsnaam
U kent ze vast wel: van die websites van ‘bedrijven’ met klinkende namen: Yenza, Aculator Advies, Creative Counselling en ga zo maar door. Daar leest u prachtige verhalen over missie (‘wij staan voor creativiteit en daadkracht’), werkwijze (‘wij werken enkel mensgericht’) en doelgroep (‘wij richten ons op zowel de zakelijke als de non-profitsector’). Maar…bij de rubriek ‘contact’ aangekomen blijkt dat u gewoon Henk van de Vries gaat bellen.
Er is meestal niets mis met Henk. Alleen…Henk maakt het zo wel erg ingewikkeld. Wie start als ondernemer, moet het zeker in de opstartfase hebben van zijn eigen persoonlijke merkwaarde. Mensen vertrouwen een startend bedrijf…omdat ze een persoon vertrouwen. Ze komen echt niet af op uw mooie logo, de flashy website en uw mooie woorden over klant-, resultaat- en praktijkgerichtheid. Mensen komen af op u. Zorg er dus vooral voor dat u zich laat zien, dat mensen over u gaan vertellen en dat u in de aandacht staat en verberg uzelf niet in een mistbank van holle kretologie. Hou het simpel, en begin pas na te denken over logo’s en dergelijke als u daadwerkelijk gaat uitbreiden met andere mensen. Zolang u eenpitter bent, profileert u zich het beste als persoon.
Misverstand 3: Adverteer
Echt gebeurd: een dame was samen met een collega gestart met een muziekduo. Ze wilden de congresmarkt gaan veroveren met hun ‘uniek muzikaal concept’. Ze schreven zich snel in bij de KvK en stonden in de Gouden Gids. Na 3 maanden was de telefoon nog niet gegaan. Ook advertenties in het lokale sufferdje leverden niets op. Conclusie van de dames: ‘er is geen markt voor ons product’.
De meeste startende ondernemers zijn tegenwoordig dienstverleners. Toch denken ze vaak nog als klassieke productverkopers. Natuurlijk, als u Coca-cola heet, moeten uw klanten die cola kennen zodat ze hem in de supermarkt meenemen…maar vergeet niet dat een dienstverlener u een opdracht gunnen, omdat ze vertrouwen in u hebben, niet omdat ze u in de Gouden Gids hebben gevonden. U bent zelf toch ook veel geruster met de schilder die u van uw buurman heeft aanbevolen gekregen?
Misverstand 4: Maak een nieuwsbrief en een flyer
Marketinggoeroe Jos Burgers (www.josburgers.nl) formuleerde het op een lezing erg mooi: ‘een flyer is de beste manier om van je klanten af te komen’. Ga maar eens kijken op een beurs: dan sta je te praten met een standhouder…en op enig moment komt die prachtige zin: ‘Neemt u maar eens een folder mee, dan kunt u alles op uw gemak nalezen’. En vervolgens verdwijnt die folder natuurlijk in de prullenbak.
Want de inhoud van die folder kent u natuurlijk allang. In iedere folder staat altijd hetzelfde: ‘Wat zijn wij toch goed. En hadden we al gezegd dat u ons altijd even kunt bellen? O ja, en natuurlijk hebben we ook een website…’
Hetzelfde geldt voor de meeste nieuwsbrieven. De meeste ondernemers weten daar toch niet de drang te onderdrukken om te benadrukken hoe fijn ze het zouden vinden als u weer eens op hun website kwam surfen, een belletje zou plegen…en vooral weer eens een opdracht zou gunnen.
Alsof uw (potentiele) klanten op dat moment denken: ‘Och, dat is waar ook. Laat ik hem weer eens een opdracht gunnen’. Prima om een folder te maken als u pizza’s gaat verkopen, zodat uw klanten die op de koelkast kunnen hangen, maar voor de meeste dienstverleners onder ons geldt toch het motto: Praat niet zoveel over uzelf, maar investeer gewoon in de mensen om u heen. Wees attent, toon interesse en help anderen. Dat zorgt ervoor dat die mensen over u gaan praten…en u aan klanten gaan helpen!
Misverstand 5: Laat mensen weten wat u doet
Geef uw ogen eens de kost op de snelweg. Daar rijden regelmatig van die busjes van allerlei bedrijven waarop staat opgesomd wat ze allemaal doen (‘De Vries Service: Catering – Organisatie – Presentatie – Bruiloften – en nog veel meer’). Lees de tekst en vraag u 30 minuten later eens af wat u eigenlijk heeft onthouden. Meestal bar weinig. En zeg nou zelf…gaat u als u thuis bent gelijk op de website www.devriesservice.nl kijken?
De meeste ondernemers denken dat ze door te vertellen wat ze doen opdrachten gaan verwerven. Stap niet in die valkuil en richt u vooral op inhoud. Als u stylingadvies geeft, zorg dan voor een leuk en pakkend artikel (of laat u interviewen) vol tips en adviezen. Bent u belastingconsulent? Laat uw mening horen over die nieuwe wetswijziging waar volgens u nogal wat haken en ogen aanzitten. En als u zelf echt niets te melden heeft…verzamel dan leuke ideeen van anderen en deel ze met de wereld!
Wie iets te vertellen heeft, valt op. Niemand zal u heugen omdat u 18 verschillende producten heeft verzameld op uw website. Mensen heugen u wel om uw mening, uw advies, uw performance…en zorg er dus voor dat dat gezien wordt!
Tot slot: meer tips
- Veel starters praten over ‘mijn bedrijfje’. Neem uzelf serieus en praat enkel over ‘mijn bedrijf’. Een ‘bedrijfje’ is voor kinderen die limonade verkopen.
- Denk goed na of u uzelf freelancer wilt noemen. Een freelancer is iemand die regelmatig hetzelfde kunstje gaat vertonen. Denk aan een fotograaf, een schilder of een belastingconsulent die ieder jaar uw aangifte verzorgt. Een ondernemer is constant bezig met het bedenken van nieuwe producten en diensten en straalt innovatie uit.
- Administratie ingewikkeld? Valt wel mee. Hou gewoon een simpele administratie bij met inkomsten en uitgaven (kosten). Leg alles keurig vast, bewaar bonnetjes en registreer uw werkzaamheden in een duidelijke agenda. Vragen? Bel de belastingdienst en laat u voorlichten. Zeker voor de meeste dienstverleners die geen voorraden hebben, is het voeren van een goede administratie erg eenvoudig. De meeste financiele dienstverleners maken het graag onnodig ingewikkeld. Ga dus nooit akkoord met constructies die u niet begrijpt.
Leesvoer
- En nu laat ik mijn baard staan – Leen Zevenbergen. Business Contact 2006
- No budget marketing – Jos Burgers. Academic Service 2006
- Kalimeromarketing – Karen Romme. Young in Business 2006
- Passie! – Richard Engelfriet en Celine Rutten. Nieuwland 2008
Kijk voor meer columns van Richard Engelfriet op www.richardengelfriet.nl of volg hem op twitter via @rengelfriet