Mensen in loondienst hebben er regelmatig mee te maken: reorganisaties waarin er geschoven, getrokken, geduwd en gepeopled wordt. Blij dus dat je als zelfstandig professional werkt!
Of toch niet? Als je denkt de reorganisatie-dans te ontspringen dan zit je er goed naast. Wil je mee kunnen blijven doen als ZP’er dan zul je moeten ondernemen: meegaan en inspelen op veranderingen in je omgeving is dan het minste wat je doet. Maar om je bedrijf te laten groeien zul je je produkten/diensten en de manier waarop je je bedrijf runt regelmatig onder de loep moeten nemen. En als ZP’er doe je dat zelf! Waarover moet je die loep laten schijnen? Het antwoord is simpel: over alles!
Uitgaven
Kijk eerst eens naar je uitgaven van het afgelopen jaar. Is iedere uitgave de investering waard geweest? Ik heb het afgelopen jaar bijvoorbeeld twee dure samenwerkingsverbanden opgezegd omdat ze onvoldoende rendement gaven. Mijn beslissing was niet alleen gebaseerd op het geld dat ik erin had gestoken maar ook op het aantal uren dat ik eraan kwijt was.
Wanneer heb jij het laatst gekeken naar het rendement van samenwerkingsverbanden, ontbijtclubs, website, drukwerk, inspiratiedagen etc.?
Opbrengsten
Een zelfde analyse kun je uitvoeren m.b.t. je produkten/diensten. Is er een dienst die niet verkoopt, pas ‘m dan aan. Of neem er afscheid van. Gevoelsmatig is dat soms lastig want je hebt er immers tijd en energie ingestoken. Toch kun je je tijd beter besteden aan de produkten/diensten die wél verkopen.
Uitbesteden
Begin zo vroeg mogelijk met het uitbesteden van die dingen waar je niet goed in bent en die je niet leuk vindt. Je kunt je dan concentreren op datgene wat je het allerliefste doet en waar jij dus wél goed in bent. De keuze om uit te besteden kun je vergemakkelijken door in een vroeg stadium te gaan bedenken bij wie je bepaalde zaken met een gerust hart kunt onderbrengen. Leg je oor eens te luisteren in je netwerk, je doet mensen daar een enorm plezier mee!
Innovatie
Verandering hoort erbij en je kunt dus nooit op je lauweren rusten. En hoe jij omgaat met veranderingen kan beslissend zijn voor je bedrijf. Zorg dat je je vakkennis bijhoudt en neem regelmatig de tijd om te kijken waarin jij voorloper kunt zijn. Met welke dienst/produkt kun jij nu écht innovatief zijn? Waarmee steek jij boven het maaiveld uit? Weet dat je je juist kunt onderscheiden op die punten waarin je niet voldoet aan de norm. Er zijn al meelopers genoeg!
Ellen Scholten 2012©
Ellen Scholten(MCM) is Z)ZPCoach & Trainer, OpstartCoach & Sparringpartner en biedt strategieën & praktische oplossingen voor zelfstandig professionals, W/shops & Intervisie. Tel 06-46018139 of via ellen@grensverkenner.nl.