Het geven van een webinar als zzp'er kan veel voordelen bieden. Door je kennis te delen via een webinar laat je zien dat je een expert bent in je vakgebied. Dit versterkt je professionele reputatie en helpt je om vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten.
Gebruik je webinars om leads te verzamelen
Webinars zijn een uitstekende manier om contactgegevens van geïnteresseerden te verzamelen, zoals e-mailadressen. Deze leads kun je later benaderen met aanbiedingen of relevante informatie. Tijdens het webinar kun je ook nog interacties aanzetten zoals Poll vragen om erachter te komen of de aanwezig ergens in geïnteresseerd zijn of in een bepaalde doelgroep vallen voor gerichte follow-up.
Vergroot je eigen kennis
Het voorbereiden en geven van een webinar helpt jou ook om je eigen kennis te vergroten. Door je te verdiepen in de stof die gaat behandelen kun je alleen maar leren. Daarnaast helpt het vertellen over je onderwerp altijd bij het opslaan van de kennis en zetten de vragen van deelnemers je weer aan het denken!
Een webinar kan dus een krachtig marketing- en netwerkinstrument zijn, en tegelijkertijd een kans om je zichtbaarheid en geloofwaardigheid te vergroten als zzp’er.
10 tips om een succesvolle webinar te geven als zzp'er:
1. Kies een duidelijk en relevant onderwerp
Zorg ervoor dat je webinar een specifiek onderwerp behandelt dat waarde biedt voor je doelgroep. Een concreet onderwerp maakt je webinar interessanter en geeft de deelnemers duidelijkheid over de inhoud van je webinar.
2. Ken je publiek/doelgroep
Doe onderzoek naar je publiek en wat de behoeften en uitdagingen zijn. Pas je inhoud en toon aan op de interesses en het niveau van je doelgroep.
3. Bereid een professionele presentatie voor
Gebruik visueel aantrekkelijke slides, duidelijke afbeeldingen, en eenvoudige tekst. Houd de slides overzichtelijk en ondersteun je verhaal met bijvoorbeeld praktijkvoorbeelden.
4. Zorg voor een goede technische setup
Investeer in een betrouwbare internetverbinding, een goede microfoon en eventueel een externe camera. Test alles vooraf om technische problemen te voorkomen.
5. Promoot je webinar ruim van tevoren
Gebruik sociale media, e-mailmarketing en je netwerk om je webinar te promoten. Vermeld duidelijk wat deelnemers kunnen verwachten en hoe zij zich kunnen inschrijven.
6. Maak het interactief
Betrek je publiek door polls, vragen, en chatopties te gebruiken. Dit houdt de deelnemers betrokken en maakt je webinar interactiever.
7. Oefen het webinar en houd je aan de tijd
Oefen je verhaal meerdere keren en test het Webinar software goed. Zorg dat je binnen de geplande tijd blijft, vergeet niet tijd te rekenen voor mogelijke vragen en onverwachte situaties.
8. Bied waardevolle content aan
Zorg dat je webinar waarde biedt, zoals tips, inzichten of oplossingen voor problemen. Dit bouwt vertrouwen en autoriteit op bij je publiek en kan waarde bieden bij follow-up van de leads.
9. Volg het webinar op
Stuur deelnemers een follow-up e-mail met een bedankje, samenvatting en/of opname van het webinar. Voeg een call-to-action toe, zoals een aanbod of link naar je diensten. Vergeet ook niet de afwezige, het komt voor dat mensen zich wel aanmelden en er toch niet bij kunnen zijn. Ook hun kun je nog bereiken met een goede follow-up mail.
10. Vraag om feedback
Vraag deelnemers om feedback via een korte enquête. Dit helpt jou om te leren en je toekomstige webinars te verbeteren en geeft.
Welk webinar software ga jij gebruiken?
Heb jij al gekeken naar webinar software? In deze blog hebben we 5 goede opties op een rijtje gezet, zelf gebruiken wij de software van WebinarGeek. Dit is een gebruiksvriendelijk, maar ook zeer uitgebreid platform met goede Nederlandstalige ondersteuning.
Tip: Als lid van Het Ondernemerscollectief profiteer je van een exclusieve lifetime korting van 10% op het Premium abonnement van WebinarGeek. Nog geen lid van Het Ondernemerscollectief? Word lid en profiteer van alle collectieve voordelen, helpdesks en (on-demand) webinars!