Een groot deel van de zzp’ers in Nederland werkt gewoon vanuit huis. Toch zijn er ook zelfstandige ondernemers die een kantoor of werkplek hebben gehuurd vanaf waar ze hun werkzaamheden uitvoeren. Heb jij zo’n mooie plek gevonden of ben je juist van plan om je bedrijf van de ene locatie naar de andere te verhuizen?
Dan zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Naast verhuisdozen kopen, moet je namelijk nog veel meer doen. Denk aan het maken van een planning en het zorgen voor de juiste vergunningen en verzekeringen. In dit artikel vertellen we je meer over de tips die je als zzp’er kunt gebruiken bij het verhuizen van je bedrijf.
Begin altijd met het maken van een grondige planning
Iedere verhuizing, groot of klein, wordt fijner wanneer er een goede planning gemaakt is. Als zzp’er wil je het liefst zo min mogelijk van je werktijd inleveren voor een verhuizing, waardoor het eigenlijk van zakelijk belang is om een planning samen te stellen. Maak dus een checklist met alle taken die uitgevoerd moeten worden en stel per taak een deadline. Naast het fysiek verhuizen van je spullen zijn er namelijk deadlines voor het opzeggen (of overzetten) van je zakelijke energiecontract en het regelen van verhuisdiensten. Dat soort zaken wil je het liefst op tijd geregeld hebben voordat je gaat verhuizen, zodat je niet tijdens en na je verhuizing voor financiële verrassingen komt te staan.
Communiceer met je klanten en opdrachtgevers over verhuizing
Daarbij moet je niet vergeten dat het handig is om je klanten en opdrachtgevers op de hoogte te houden van je verhuizing. Stuur daarom ruim van tevoren een aankondiging over de verhuizing. Dat kan via je zakelijke mail, maar ook via persoonlijke communicatie of sociale media. Het is maar net hoe je het contact met je klanten en opdrachtgevers onderhoudt. Nu er alsmaar meer ondernemers en zzp’ers in Nederland te vinden zijn, wil je je klanten niet verliezen door een verhuizing en alles dat daarbij komt kijken. Zorg er dus voor dat ze op de hoogte zijn van de exacte verhuisdatum en geef hierbij aan wat dat betekent voor de interacties met je bedrijf.
Kijk naar de vergunningen van de nieuwe locatie
Voordat je begint met de verhuizing naar een nieuwe locatie moet je controleren of die locatie voldoet aan de lokale voorschriften. Zijn er misschien vergunningen die je nodig hebt voor je bedrijf en/of zijn deze vergunningen al aanwezig? Het is zeker een must om hier goed naar te kijken, want je wil wel dat het überhaupt toegestaan is om te ondernemen op de nieuwe locatie. Vergeet ook niet om je bedrijfsverzekeringen aan te passen naar de nieuwe locatie als dat nodig is. Het is sowieso essentieel om zakelijk gezien goed verzekerd te zijn; helemaal wanneer je je werkzaamheden vanuit een bedrijfspand uitvoert. Kijk hier dus goed naar voordat je gaat verhuizen. Dat scheelt je weer veel tijd en energie achteraf.
Goede verhuisdozen kopen en schaf verpakkingsmateriaal aan
Staat de bedrijfsverhuizing eenmaal op de planning en heb je je tot nu toe aan de planning kunnen houden? Controleer dan goed wat je nodig hebt op het gebied van verpakkingsmateriaal om je spullen goed te vervoeren. Goede verhuisdozen en verpakkingsmateriaal is van essentieel belang bij een bedrijfsverhuizing. Daarmee kun je items zoals elektronica, documenten en kantoormeubilair efficiënt en veilig verhuizen. Zorg ervoor dat je genoeg verhuisdozen hebt voor al je spullen; het is handig om dozen van verschillende afmetingen te hebben. Denk hierbij ook aan andere verpakkingsmaterialen, zoals tape en bubbeltjesplastic voor goede bescherming tijdens het transport ervan.
Schakel op tijd een verhuisbedrijf in voor bedrijfsverhuizing
Een verhuizing gaat je niet in de koude kleren zitten. Vaak duurt het langer dan je dacht, is het duurder dan je dacht en heb je meer rotzooi dan je dacht. Dat klinkt niet echt optimistisch he? Je kunt maar beter goed voorbereid zijn, zodat het uiteindelijk altijd mee lijkt te vallen. Waar je in ieder geval wel zelf verantwoordelijk voor bent, is de hulp die je inschakelt tijdens het verhuizen. Een professionele verhuisdienst kost weliswaar geld, maar is zeker een aanrader wanneer je de verhuizing vlot en goed wil laten verlopen. Schakel zo’n bedrijf in op het moment dat je weet dat je gaat verhuizen, zodat je nog keuze hebt tussen verschillende aanbieders. Zo kun je meerdere bedrijven met elkaar vergelijken voor de beste prijs en weet je zeker dat je nog een kwalitatief verhuisbedrijf in kunt schakelen.