• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Vijf vragen om de focus van je bedrijf te bepalen

Hoe zorg je dat je het werk doet dat je leuk vindt én zoveel mogelijk winst maakt? Waar leg je de focus op? Wat doe je wel en wat doe je niet? Want hard werken is niet moeilijk. En dat het hebben van een focus belangrijk is, dat klinkt goed, maar HOE bepaal je die focus dan? Ga je op zoek naar dat gat in de markt, stem je je activiteiten af op winst of doe je alleen wat je leuk vindt?

Focus op winst holt je uit

In 2002 ben ik als zzp'er gestart. Mijn reden om voor mijzelf te beginnen was dat ik bedrijven wilde helpen meer omzet te genereren met een strategie die integer is en die mensen blij maakt. Deze ambitie kwam voort uit dat ik na 10 jaar verkopen het winstgericht werken meer dan zat was. De focus op winst holde mij uit. Elke keer weer een hoger target halen. Maar wie werd daar eigenlijk blij van? Ikzelf als verkoper in ieder geval niet. Ik miste bevlogenheid en verbinding met de werkelijke missie waar het om zou moeten draaien. Ik startte dan ook vol overgave mijn eigen bedrijf. Met als focus bedrijven begeleiden optimaal te groeien door zoveel mogelijk waarde toe te voegen: aan eigen medewerkers én klanten, want dan creëer je synergie en gaat groei vanzelf.

Vind het midden van de trampoline

In plaats van meer winst, zou iedereen zich moeten focussen op zijn missie. In je missie ligt besloten wat je wilt doen en waarom. Het is de uitwerking van je persoonlijke verlangen en  je talent. Juist als zzp'er valt wie je bent samen met wat je doet. Je kunt dicht bij jezelf blijven, keuzes naar je hart maken en je talent inzetten. Alleen dan creëer je de meeste waarde voor jezelf en uiteindelijk ook voor je klanten. Wil je voldoening en het beste resultaat, stem dan het bedrijf af op jou. Jij bent het middelpunt.
In het midden van de trampoline spring je het makkelijkst, het lekkerst en het hoogst. Jouw midden is doen waar je verlangen ligt, waar je doet wat je het beste kunt en hoe je tot je recht komt.

Focus op meerwaarde voor klanten

Vaak werken we hard om maar meer succes te halen en hebben we niet door dat we aan de zijkant van de trampoline staan te springen. En dan gaat het werk niet gemakkelijk, niet lekker en volgt het resultaat moeizaam. Als je bewust wordt van je persoonlijke drijfveren en hier je bedrijf op afstemt, wordt het werken gemakkelijk en plezierig. Omdat je continu bezig bent met wat je raakt en waar je in gelooft. Dan ben je op je best. Als je daarbij je focus richt op hoe je de meeste waarde voor je klanten levert, zal groei onvermijdelijk zijn.

Vijf vragen

Hieronder vijf vragen om de focus van je bedrijf te bepalen. De basis van deze vijf vragen ben jij! Bedenk je bij elke vraag waarom dit je antwoord is. Wat zegt dit over jou? Welk verlangen streef je na? En welk talent hebt jij waar je invulling aan geeft? Hoe kom je tot je recht? Durf te kiezen, oftewel focus: een waterstraal geeft meer kracht dan een sproeier!



1. Welk product of dienst lever je met je bedrijf? 
Hoe sluit dit aan op jouw talent?
2. Waarom doe je dat? Waar geloof je in?
3. Welke meerwaarde lever je? Wat voeg je toe aan klanten?
4. Wie is je doelgroep?
 Voor wie ben jij de beste?
5. Waarom jij? Waarom zou ik dit bij jou kopen?



Hoe weet je of je antwoorden juist zijn en of je in het midden van de trampoline staat: als je er zelf blij van wordt!

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Madelon Dik

Madelon Dik

Madelon Dik is groeicoach en spreker. Met haar bedrijf Groei helpt Madelon je meer resultaat te behalen met een strategie die bij je past. Haar motto: In het midden van de trampoline spring je het makkelijkst, het lekkerst en het hoogst.

In 2012 kwam haar boek Groei doe-het-zelf uit. Daarin ontdek je als zzp'er in zeven stappen wat je echt wilt en wat je talent is. En hoe je dit vertaalt naar je bedrijf en een strategie waarmee je maximaal winst behaalt.

Volg haar op Twitter: @madelondik en bekijk haar website: www.madelondik.nl