Zou je ook graag voor jezelf willen beginnen, maar weet je niet goed in welke branche je aan de slag moet gaan?
Misschien is een verkeersregelaar worden dan iets voor je. Er is namelijk altijd vraag naar mensen die als verkeersregelaar aan de slag kunnen, waardoor er veel werkgelegenheid in deze branche te vinden is. Na een toegankelijke opleiding kun je al na 3 dagen beginnen. We vertellen je er meer over in dit artikel.
Voordelen van verkeersregelaar worden
Het aantal zelfstandigen zonder personeel neemt al jaren toe in Nederland, blijkt uit cijfers van het CBS. Wat veel mensen niet weten, is dat de baan als verkeersregelaar ontzettend gewild is. Dat komt omdat er zoveel voordelen te vinden zijn aan deze baan. Zo duurt de opleiding slechts 3 dagen en kun je daarna al aan de slag. De opleiding voor verkeersregelaar is heel toegankelijk en bestaat voornamelijk uit praktijk en een klein deel theorie. Andere voordelen zijn onder andere:
- Na het volgen van de opleiding kun je landelijk worden ingezet als verkeersregelaar. Je ontvangt namelijk een landelijke aanstellingspas waarmee je meteen kunt beginnen.
- Je hebt verschillende doorgroeimogelijkheden als verkeersregelaar. Je kunt bijvoorbeeld coördinator worden waarbij je meer gaat verdienen en regelmatig een auto en telefoon van de zaak krijgt. Er zijn nog veel meer opties om door te groeien.
- Een baan als verkeersregelaar kun je doen zonder dat je een diploma hebt. Het enige wat je nodig hebt, is de landelijke aanstellingspas om aan de slag te gaan. Je kunt dus werken zonder diploma of ervaring.
- Wat leuk is aan een baan als verkeersregelaar is dat je wordt ingezet op hele diverse locaties. Denk bijvoorbeeld aan grote evenementen, maar ook aan een plek waar wegwerkzaamheden zijn. Dat maakt de baan als verkeersregelaar ontzettend divers.
- Er is veel aanbod binnen deze branche dus de kans dat je meteen aan het werk kunt gaan, is erg groot. Dat geeft veel baanzekerheid voor nu en voor de toekomst.
- Wat tot slot erg prettig is aan het werk als verkeersregelaar is dat je lekker veel buiten bent. Het is goed voor je lijf en je hoofd om veel buiten te zijn en geen zittend werk te doen. Daarmee zit je als verkeersregelaar helemaal goed.
Zijn er nadelen te vinden aan werken als verkeersregelaar
Net als bij iedere andere baan moet je goed kijken naar de eventuele kritische punten. Voor jezelf beginnen als verkeersregelaar kan nadelen hebben, maar dit verschilt natuurlijk per persoon of dat echt nadelen zijn. Het is bijvoorbeeld van belang dat je je mannetje weet te staan, omdat je werk in het verkeer met heel veel verschillende soorten mensen te maken heeft. Daarom is het belangrijk dat je het verkeer écht kunt leiden zonder dat je onzeker bent of het lastig vindt om mensen de weg te wijzen.
Daarbij moet je weten dat je redelijk flexibel moet zijn voor een baan als verkeersregelaar. Je kunt landelijk worden ingezet en het kan voorkomen dat je dit pas kort vooraf te weten komt. Daarom is het wel handig wanneer je daar flexibel op in kunt springen. Als je dat prima vindt dan is dat natuurlijk geen nadeel. Waar je tot slot nog op moet letten, is dat je altijd rekening moet houden met het weer. Op een zonnige, niet al te warme dag is het heerlijk om buiten te staan maar in Nederland komt het ook regelmatig voor dat het de hele dag hard regent. Dat vergt de nodige voorbereiding en kan een reden zijn niet te kiezen voor een verkeersregelaar worden.