Ik begrijp niet dat er zoveel ondernemers zijn die nog steeds twijfelen over het opstarten van een website voor hun zaak. Uiteindelijk kost het niet zoveel, maar kan het je wel heel wat geld opleveren. Ik zal je in dit artikel dan ook uitleggen waarom een website onmisbaar is voor elk bedrijf. Nadien kan je zelf oordelen of jij er ook effectief één zou kunnen gebruiken.
1 Verhoogt de vindbaarheid van een fysieke winkel
Heb jij momenteel een kleine winkel, in of net buiten de stad? Dan wandelt er waarschijnlijk elke dag wel al wat volk voorbij. Al deze voorbijgangers kunnen potentieel klant worden, maar dan moeten ze natuurlijk de winkel ook effectief betreden. Veel ondernemers vinden dat ze niet te klagen hebben over het aantal klanten. Maar nog meer zou toch nog beter zijn?
Een website maken voor jouw fysieke winkel, kan ervoor zorgen dat mensen jouw winkel nog makkelijker terugvinden. Zo kan je niet alleen de voorbijgangers lokken, maar ook de mensen die online “voorbij komen”. Je kunt zelfs een winkel laten toevoegen op Google Maps, zodat mensen je meteen op de kaart terugvinden.
2 Het werkt als een visitekaartje
Vroeger deelden zzp'ers hun visitekaartjes uit aan elkaar. Daarop stond informatie waarmee ze elkaar konden contacteren. Nu werkt de website als een soort van visitekaartje. Je kunt op de website meer uitleg geven bij wat jouw bedrijf precies doet. Op die manier kan je in Google gevonden worden, door de klanten die specifiek naar jouw producten of diensten op zoek zijn.
Bovendien kunnen klanten de website ook onderling doorsturen naar elkaar. Iemand die enthousiast was over jouw producten, kan makkelijk jouw hyperlink delen met anderen die mogelijk ook geïnteresseerd zijn. Op die manier kan jouw “visitekaartje” snel honderden of zelfs duizenden mensen bereiken.
3 Een website zorgt voor geloofwaardigheid
Als jij een bepaalde aankoop gaat verrichten, doe je dat dan zomaar bij eender welke winkel? De meesten onder ons alleszins niet. Meestal gaan we eerst online op zoek naar de winkel waar we iets zouden willen kopen. We lezen bijvoorbeeld heel graag reviews, die andere klanten over een bedrijf hebben geschreven. Op die manier kan een website bijdragen aan de geloofwaardigheid.
Bovendien kan een website ook meer geloofwaardigheid toevoegen aan jouw campagnes op sociale media. Stel dat je bijvoorbeeld een advertentie maakt, en mensen klikken daarop, maar ze komen enkel terecht op jouw Facebook pagina, dan lijkt dit meestal verdacht. Als je echter ook een link plaatst naar een eigen website, waar mensen persoonlijke informatie van je kunnen terugvinden, dan worden ze sneller gerustgesteld.
4 Misschien verkoop je in de toekomst ook online
Hoewel je misschien nu nog geen plannen hebt om online te gaan verkopen via een webshop, kan je toch maar best al een website starten. Het duurt namelijk even voor Google jouw website zal gaan weergeven in de zoekresultaten. Hoe langer jouw website online staat, des te meer autoriteit Google eraan zal toekennen.
Wil je dan in de toekomst toch graag online gaan verkopen, dan hoef je niet meer van nul af aan te beginnen. Je hebt dan namelijk al een bezoekers basis voor je website opgebouwd. Op die manier zal je veel sneller jouw eerste sales kunnen maken.
Conclusie
Een website starten heeft meer voordelen dan je misschien op het eerste zicht zou denken. Er bestaan bovendien nog veel meer redenen waarom een website echt noodzakelijk is voor je bedrijf, maar die kan ik hier niet allemaal opsommen. Overweeg voor jezelf maar even of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Persoonlijk denk ik alvast van niet!