Vraag je een gemiddelde zzp’er wat hij of zij zo leuk vindt aan zijn baan als zelfstandige ondernemer, dan kan hij of zij waarschijnlijk meerdere dingen opnoemen. Maar: net als bij iedere andere baan zitten er ook wat nadelen aan het zelfstandige ondernemerschap. Eén daarvan is bijvoorbeeld je privacy.
Schrijf je je namelijk als zzp’er in bij de Kamer van Koophandel, dan komt je privéadres in het Handelsregister van de KvK te staan. Dit register is openbaar, wat betekent dat iedereen je adres kan zien. Dit zijn niet alleen potentiële klanten, maar ook mensen die niets met je bedrijf te maken hebben. Met een postadres KvK kun je daar iets aan doen. In dit artikel lees je er meer over.
Wat is een zakelijk inschrijfadres voor zzp’ers precies?
Er zijn verschillende mogelijkheden om als zelfstandige ondernemer een zakelijk inschrijfadres of een zakelijk postadres aan te vragen. Dat is een officieel, en dus echt, adres dat je gebruikt voor de inschrijving van je onderneming bij de KvK. Wanneer je je met dit adres inschrijft, wordt dit adres gebruikt als je zakelijke adres en komt dat adres terecht in het Handelsregister waar iedereen de gegevens ervan kan zien. Mocht je post krijgen van bijvoorbeeld de Belastingdienst, de KvK of een andere overheidsinstantie, dan worden die poststukken naar dit zakelijke adres gestuurd. Je persoonlijke adres heeft hier verder niets mee te maken.
Een zakelijk inschrijfadres is dus anders dan je eigen privéadres. Dit betekent dat de locatie van het adres ook totaal ergens anders te vinden is. Meestal zijn dit gebouwen en/of bedrijven die gespecialiseerd zijn in deze niche om ondernemers een professioneel adres aan te bieden zonder dat ze een bedrijfspand hoeven te huren, iets dat bij zzp’ers nogal vaak voorkomt. Ben je een zzp’er en heb je wel je eigen werkplek, zoals een kantoorpand of een flexibele werkplek met postadres? Dan kun je natuurlijk het adres daarvan gebruiken als zakelijk inschrijfadres en hoef je niet je eigen adres te gebruiken of een apart adres aan te vragen.
Werk en privé scheiden met behulp van een zakelijk inschrijfadres
Hoewel er verschillende voordelen te vinden zijn aan het aanvragen van een zakelijk inschrijfadres is het grootste voordeel toch wel dat je op deze manier werk en privé goed kunt scheiden. Als freelancer is het des te belangrijker om dit op de juiste manier te doen, helemaal wanneer je weet dat je gegevens openbaar worden wanneer je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Door een zakelijk inschrijfadres of postadres te gebruiken zorg je ervoor dat je privéleven en werkleven gescheiden blijven. Dat is wel zo’n prettig idee.
Wat daar bijvoorbeeld fijn aan is, is dat niemand je woonadres te weten komt (tenzij je dit zelf zegt natuurlijk). Klanten en opdrachtgevers hoeven je persoonlijke adres immers helemaal niet te weten, tenzij je een kantoor, winkel of behandelruimte aan huis hebt waar je klanten ontvangt. Daarbij is het sowieso handig om op deze manier werk en privé gescheiden te houden, omdat je al je zakelijke post ook niet thuis ontvangt maar op je zakelijke adres. Dat zorgt voor een betere balans tussen je werk- en privéleven, omdat je je werk thuis zo ook goed los kunt laten.
Zakelijk postadres geeft een meer professionele uitstraling
Hoewel de privacy en scheiding van werk en privé het allergrootste voordeel is, moet je ook weten dat een zakelijk postadres veel kan doen voor de uitstraling van je bedrijf. Een zakelijk inschrijfadres draagt namelijk bij aan de professionele uitstraling van je onderneming. Klanten en opdrachtgevers zien je adres vaker dan je denkt, bijvoorbeeld op offertes, contracten en natuurlijk op facturen.
Bevindt dat adres zich op een herkenbare locatie, zoals een pand in een zakelijk district of een ander bekend gebouw? Dan heb je automatisch een goede professionele indruk te pakken. Althans: professioneler dan wanneer je je woonadres als postadres opgeeft. Dat is sowieso al een aanrader, maar des te fijner nu het aantal ondernemers in ons land alleen maar toeneemt. In de afgelopen jaren zijn er alsmaar meer zzp’ers bijgekomen in Nederland.
Bespaar kosten door een postadres KvK aan te vragen
Tot slot is het goed om te weten dat een postadres aanvragen ook kostenbesparend kan zijn. Dat zit namelijk zo: veel zelfstandige ondernemers zijn op zoek naar een aparte werkplek om zo een ander inschrijfadres te hebben op het moment dat ze zich inschrijven bij de KvK. Helaas is het huren van een kantoorpand of een losse werkplek niet altijd even voordelig. In plaats van een duur kantoor te huren, kun je voor veel minder geld een zakelijk inschrijfadres kopen.
Wat daarbij extra mooi meegenomen is, is dat veel aanbieders van dit soort diensten nog over andere aanvullende diensten beschikken waar je gebruik van kunt maken. Vaak bieden ze postverwerking aan, evenals telefoondiensten en soms zelfs de mogelijkheid om een (vergader)ruimte te huren op de momenten dat je dat nodig hebt. Als zzp’er betaal je op die manier alleen voor de diensten die je echt nodig hebt en die je echt gebruikt. Hoe handig is dat?