Maar naast het feit dat het lastig is kort en bondig te zijn, speelt vaak nog iets anders een veel belangrijke rol…
Durf te kiezen
Mensen durven vaak geen keuzes te maken en willen hun diensten zo breed mogelijk neerzetten. Omdat ze niet durven te wedden op een paard, maar het bedrijfsrisico willen spreiden. Best logisch, zeker in deze tijden. Maar mijn ervaring leert dat je beter een ding goed kunt doen, dan een aantal dingen half. Want met al die verschillende paarden wordt je verhaal vaak zo breed en onoverzichtelijk, dat niemand er nog een touw aan vast kan knopen. En dat kan op termijn weer tegen je gaan werken. Juist door helder en duidelijk te zijn in je diensten en de bijbehorende kernboodschap zet je jezelf goed neer en weet iedereen waarvoor ze bij jou terecht kunnen.
Dat is niet alleen handig voor je doelgroep, maar geeft je bedrijfsmatig ook precies de focus die je in deze woelige tijden goed kunt gebruiken. Spannend? Tuurlijk! Maar goed marktonderzoek en helder inzicht in de behoeften en vragen van je doelgroep helpen je een heel eind op weg.
Goede tips voor het formuleren van een kernboodschap
Pak je kernwaarden, je doelstellingen en je doelgroep er nog maar eens bij. Heb je die niet helder meer voor ogen, kijk dan voor extra tips & trucs op www.vorstelijkwerk.nl. Misschien heb je nog ander materiaal voorhanden, zoals een businessplan.
Het is de kunst een balans te vinden tussen jouw kernwaarden, dat wat aansluit bij je doelgroep en je onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrenten. Het is eigenlijk een moeilijke puzzel, die je consistent moet gaan invullen. Het beste kun je afwisselend op de stoel van je ontvanger, concurrent en je eigen bedrijf gaan zitten en vanuit elk perspectief wat zinnen op papier zetten. Er een paar nachtjes over slapen en dan weer met een frisse blik herzien. Tot je die paar zinnen met de juiste woorden hebt gevonden.