Een voorbeeld ter illustratie
Je hebt vijf jaar geleden een prachtige website laten bouwen, waarmee je in de Google resultaten continu op de eerste pagina verscheen. Jouw concurrent heeft ook in datzelfde jaar een website laten ontwerpen. Waardoor jullie niet alleen offline, maar ook online de concurrentie aangingen. Jij hebt vijf jaar lang niets tot nauwelijks iets aan je website gedaan, terwijl je concurrent veel met adverteren, de vindbaarheid en de teksten op zijn website bezig is.
Het gevolg: jouw concurrent zal nu in de zoekresultaten veel hoger ranken dan jij. Waarom? Omdat hij continu met zijn website bezig is. Dus niet alleen in je bedrijf, maar ook in je website moet je tijd blijven investeren. Maar wat zijn dan de voordelen van online marketing? Hieronder een vijftal belangrijke voordelen.
1. Online gevonden worden
Het hoofddoel van online marketing is om online gevonden te worden. Zoals al eerder aangegeven is alleen een website hebben niet genoeg. Offline maak je voor je bedrijf toch ook reclame? Waarom zou je dat online dan niet doen? Door ervoor te zorgen dat de techniek en de teksten van je website goed staan, wordt de kwaliteit van je website stukken beter, wat zorgt voor een betere online vindbaarheid.
2. Zichtbaar zijn in de regio
Tegenwoordig zoekt iedereen op internet wanneer hij of zij iemand nodig heeft. Het is dus belangrijk dat jij in jouw regio door die personen gevonden wordt. Als iemand zoekt op ‘timmerman Oss’ en jij bent een timmerman uit Oss, dan moet jij daar staan. Maar ook als iemand in de omgeving van Oss zoekt op ‘timmerman’ is het belangrijk dat jij bij de lokale resultaten staat. Een aantal handige online marketing trucs, waaronder Google Places, kunnen ook deze regionale zichtbaarheid verbeteren.
3. Nieuwe klanten werven
Natuurlijk is het belangrijk om een goede band met je vaste klanten te hebben, maar nieuwe klanten werven is waarschijnlijk ook één van je doelen. Zoals gezegd zoekt iedereen tegenwoordig online wanneer diegene iemand nodig heeft. Je website is dus het ideale middel om nieuwe klanten te werven. Laat ze online kennismaken met jouw vakkennis, ervaringen, projecten en jou als persoon. Maar dit kan natuurlijk alleen wanneer je online gevonden wordt.
4. Meetbaar
Een ander groot voordeel van online marketing is dat het meetbaar is. Dus wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van Google AdWords, kun je in Google Analytics zien hoeveel geld je precies aan die advertenties uitgegeven hebt en hoeveel je hieraan verdiend hebt. Hierdoor weet je precies of de advertenties rendabel zijn en of je beter in bijvoorbeeld in de avonduren of de weekenden kunt adverteren. Bij een advertentie in een dagblad of een streekkrant weet je dit allemaal niet, het enige wat je weet is hoeveel geld het kost. En hoeveel het uiteindelijk oplevert is veel belangrijker toch?
5. Relatief goedkoop
In tegenstelling tot de traditionele vormen van marketing is internet en de bijbehorende online marketing relatief goedkoop.
Wil je meer weten over wat online marketing nou precies is en welke deelgebieden hier allemaal onder vallen? Lees dan vooral het artikel in de kennisbank.