Goede adviseur overbodig?
Blogs en artikelen met goede tips & advies vind ik geweldig. Ze geven positieve energie, zorgen voor een andere invalshoek. Ze helpen je op weg, je koers te bepalen. Je zou bijna denken dat je helemaal geen ‘echte’ adviseur meer nodig hebt. Maar is dat ook zo? Want eerlijk zeggen: gebruik je de tips ook echt? Ga je er eens goed voor zitten en surf je via die blogs en artikelen gratis je eigen (communicatie)plan bij elkaar? Lijkt me sterk… Vaak blijken de tips op papier wel bruikbaar, maar als je kijkt naar je eigen situatie liggen de zaken vaak net even wat anders.
Plaats gratis tips in eigen context
Je kunt de tips zeker wel gebruiken, maar helaas niet klakkeloos overnemen. Je zult altijd zelf na moeten denken en kritisch moeten kijken of die tips ook voor jouw werk en jouw persoon gelden. Iedereen schrijft vanuit zijn eigen referentiekader en situatie, die adviseur van die handige tips dus ook. Dus wil je echt wat aan de tips hebben, vertaal ze dan naar je eigen situatie en doe alleen wat voor jou werkt. Of nog beter: lees de artikelen om de adviseur te leren kennen en trakteer jezelf op een advies op maat. Want hoe je het ook went of keert: daar creëer je op lange termijn de meeste waarde mee.
De volgende keer in dit blog: wat je in 2013 zeker niet meer moet doen met je communicatie.