Nu zul je denken, logisch! Het is niet voor niets een 1-pagina site. Maar in de praktijk zul je nare bijwerkingen tegenkomen:
Je wordt nooit meer gevonden
Eén pagina hebben betekent dat één pagina in Google wordt geïndexeerd. Een website met 20 pagina’s heeft dus 20x zoveel kans te worden gevonden. Wil je het bewijs hiervoor hebben? Zoek maar eens zo’n site op (bijvoorbeeld www.jenslehmann.com) en voer de url met “site:” ervoor in bij Google. Je krijgt dan alle pagina’s die voor die site zijn geïndexeerd bij Google. Bij deze site zijn dat er 2: De Engelse en de Chinese versie van de site. Erg zoekmachine onvriendelijk dus! Vergelijk het maar eens met het aantal pagina’s dat ik in Google heb: 7 pagina’s vol.
Bloggen wordt lastig
Omdat er geen losse pagina’s zijn, kan je niet voor elke blog een aparte pagina maken. Je kunt er dan voor kiezen de laatste paar onder elkaar te tonen, geen probleem. Maar het probleem zit ‘m er met name in dat je mensen niet kan doorverwijzen. Je kunt je blog dus wel noemen in een tweet, maar dan moeten mensen er zelf eerst nog naartoe scrollen, gaat niet gebeuren vrees ik.
Het is lastig zelf inhoud toe te voegen
Het zijn vaak heel stijlvolle en mooie websites. Dat is een groot pluspunt. Maar daardoor is het vaak ook lastig om zelf een mooi resultaat te bereiken. Het toevoegen van nieuwe content is dan niet zo eenvoudig, omdat je wilt dat het er gelikt uit blijft zien. Als je een ondernemer bent die snel wil werken en snel beslissingen wil nemen v.w.b. online marketing, dan is dat erg onhandig.
Kortom, een 1-pagina site is mooi, maar zeker niet handig.
Wanneer is het dan wel geschikt?
- Als een tijdelijk pagina die je nodig hebt om jouw business te starten.
- Als ladingspage, bijvoorbeeld voor een product, webinar of challenge.
- Als klein onderdeel van de website. Bijvoorbeeld als over-mij pagina.