Laat ik vooropstellen: je netwerk is je krachtigste acquisitiekanaal. Niets kan tegen mond-tot-mondreclame op. Maar zelfs dán speelt je website een rol; daar kijkt immers iederéén voordat ze contact opnemen. Al is het maar voor je telefoonnummer.
En óók voor klanten die via-via komen, is SEO belangrijk…
Méér dan vindbaarheid in Google
SEO-teksten zijn webteksten die ingericht zijn op het zoekgedrag van je doelgroep. Dat gaat véél verder dan vindbaarheid in Google:
Als je weet hoe je doelgroep zoekt, weet je ook wat ze belangrijk vinden aan jouw product of dienst. Op basis van welke criteria ze hun keuze om klant te worden maken. Wat ze van je verwachten. Een voorbeeld:
Stel, je bent diëtiste
En je wilt een pagina voor diabetici schrijven, omdat die veel baat hebben bij jouw aanbod. Dan verraad je doelgroep wat zij van zo’n dieet verwachten (inclusief maandelijkse zoekvolumes):
(Dit is een fragment van een zoekwoordenanalyse die ik voor een klant uitvoerde.)
Wat valt op aan het zoekgedrag naar een diabetes-dieet?
Nou, voornamelijk dat ze gemak willen. Ze willen dat je ze recepten aanreikt. Maar niet alleen dat: dag- en weekmenu’s, lijsten met producten die ze wel of niet kunnen eten, welk fruit, etc.
En als het ff kan, willen ze ervan afvallen. (Goed, goed, da’s niet zo’n schok. 😉)
Maar de grootste eye-opener (voor mij): die vraag of het aftrekbaar is van de belasting. Daar was ik zelf nooit opgekomen. Mijn klant ook niet, overigens.
Beantwoord de vragen van je klanten
Laat geen enkele onbeantwoord. Dan is de kans een stuk groter dat ze bij jou blijven hangen. En wat die vragen zijn? Dat achterhaal je alleen maar met een goede zoekwoordenanalyse.
Een SEO-tekst is voor mij een synoniem voor de ultieme doelgroepgerichte webtekst. Dus ja: ook JIJ hebt SEO-teksten nodig!