Er bestaat geen ijzeren formule waarmee je je prijs kunt berekenen. Maar er zijn wel een paar factoren waar je rekening mee kunt houden.
1. Resultaat
Dit ligt natuurlijk het meest voor de hand. Je klant wil een goedwerkend product, een oplossing voor zijn probleem, foto’s voor op de website, of een leuk cadeau voor een jarige vriend(in).
2. Bewondering
Een klant zal sneller en vaker iets van je kopen als hij een soort bewondering voor je voelt. Hij ziet dat je expert bent. Of dat je soms iets extra doet, zonder over geld te praten. Of je hebt idealen die een duidelijk effect hebben op je werken en leven.
3. Doelgroep
Je prijs is natuurlijk ook afhankelijk van je doelgroep. Welke prijs is voor jouw doelgroep acceptabel en normaal? Dat kun je alleen maar ontdekken door marktonderzoek. Dat kan heel simpel door bestaande klanten een paar vragen te stellen. Hierbij is het wel de kunst om het resultaat duidelijk te communiceren.
4. Kwaliteit
Kwaliteit is zo goed als de klant het ervaart. Eén van mijn kwaliteiten is het provocatief coachen. Een klant die niet zijn eigen denk- en handelwijze wil onderzoeken en veranderen heeft daar echter geen boodschap aan. Het goed communiceren van de kwaliteit die aansluit bij de vraag van je klant maakt het makkelijker je richtprijs te verhogen.
5. Imago
Hoewel een klant in beginsel zo weinig mogelijk wil betalen kan een (te) lage prijs het beeld oproepen dat de kwaliteit slecht is. En dat imago wil natuurlijk geen enkele ondernemer.
6. Concurrentie
Bedenk dat je klant altijd je prijs zal vergelijken met die van de concurrent. Houd zelf dus ook je concurrent in de gaten. Een te hoge prijs schrikt af, tenzij meteen duidelijk is welke extra kwaliteit je levert ten opzichte van de concurrentie.
Wat ik zelf overigens heel spannend vind is werken op basis van ‘waardebepaling achteraf’. Hierbij bepaalt de klant achteraf hoeveel het bereikte resultaat hem waard is.