In de afgelopen jaren zijn heel wat Nederlanders begonnen met ondernemen. Een deel daarvan is gestart in de e-commerce. Nu we massaal via het internet shoppen, mogen goede webshops echt niet ontbreken. Zit je er ook over na te denken om een eigen webwinkel te starten? Of ben je al van plan om dat te doen?
Kijk dan vooral goed naar de niche waarin je een webwinkel wil beginnen. Zolang je producten uniek genoeg zijn of zolang er vraag is naar wat je aanbiedt, is het haalbaar om op deze manier te ondernemen. Naast het daadwerkelijk maken van een webshop moet je aan heel wat dingen denken, zoals het aanschaffen van kartonnen dozen voor de verzending en het regelen van een KVK-nummer. In dit artikel vertellen we je er meer over.
Inschrijven bij de Kamer van Koophandel is verplicht
Wat in ieder geval goed is om te weten, is dat je je moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK) wanneer je een eigen webwinkel opent. Veel mensen twijfelen of dat wel of niet moet. Daarom heeft de KVK een aantal criteria opgesteld waaraan je moet voldoen als ondernemer:
Je verkoopt producten of levert diensten in een webshop (of je bent je hierop aan het voorbereiden).
Je vraagt hiervoor een prijs die hoger ligt dan het oorspronkelijk kost. In andere woorden: het doel is om winst te maken met het product dat je verkoopt in je webwinkel.
Je levert regelmatig goederen aan mensen die je niet kent, dus aan mensen buiten je gezin, familie of vrienden.
Wanneer je aan deze drie criteria voldoet, dan kun je je inschrijven bij de KVK. In sommige gevallen heb je geen inschrijving nodig. Dat is wanneer je bijvoorbeeld verder geen tijd of geld in je bedrijf steekt. In het geval van een webshop, waarbij je dus geld verdient door producten te verkopen, moet je je eigenlijk altijd inschrijven als ondernemer. Zorg er dus voor dat je je inschrijft voordat je begint met ondernemen.
Webshop is nooit af: zorg voor vindbaarheid in Google
Een ander onderdeel van een webshop dat vaak vergeten wordt door ondernemers is het feit dat de webshop nooit 100% compleet is. De content die op de website van een online winkel staat, is sowieso aan verandering onderhevig. Dat komt onder andere door de wisselende collecties. Daarnaast moet je weten dat het aan te raden is om een actieve blog bij te houden op je website. Met de juiste blogs en content zorg je er namelijk voor dat je website zichtbaar en vindbaar wordt in de zoekmachine. Als je je zelf volledig bezighoudt met de webshop is het aan te raden om hier een professionele tekstschrijver voor in te huren die de kneepjes van het SEO-vak weet. Op die manier bereik je meer potentiële klanten, wat interessant is voor de verkoop van je producten.
Denk ook aan de manier hoe je bestellingen verstuurt
Een webshop beginnen kan op verschillende manieren, zoals op basis van dropshipping of op basis van een eigen voorraad. Hoewel dropshipping de laatste jaren steeds populairder is, krijg je hiermee ook al gauw een eenheidsworst, omdat alle producten direct vanuit een ander land (meestal China) worden verstuurd. Veel klanten kiezen liever voor authenticiteit en snellere verzending. Wanneer je over een eigen collectie en voorraad beschikt, moet je vooraf al verzinnen hoe je alles op een stevige en betrouwbare manier verstuurt naar je klanten. Kies altijd voor kwalitatieve verzenddozen of -zakken waarin de producten veilig kunnen worden verstuurd. Schaf een goede voorraad aan, zodat je de bestellingen altijd snel de deur uit kunt doen. Daar worden je klanten blij van, dus jij automatisch ook! Tevreden klanten zijn namelijk een goed visitekaartje voor je bedrijf.
Investeer ook in online zichtbaarheid via sociale media kanalen
Tot slot moet iedere ondernemer vandaag de dag zichtbaar zijn op sociale media kanalen. Kanalen zoals Instagram en Facebook zijn nog steeds relevant wanneer het gaat om het bereiken van mogelijke klanten. Het is afhankelijk van je niche welk medium het meest interessant is. Kledingwinkels doen het bijvoorbeeld vaak goed op TikTok of Instagram, terwijl een winkel met zakelijke producten juist meer geschikt is voor LinkedIn. Dergelijke kanalen zijn ideaal om je bedrijf in the picture te zetten en om je huidige collectie te laten zien. Daarbij is het ook een fijne plek om op een laagdrempelige manier een leuke winactie op te zetten of om een samenwerking aan te gaan met contentmakers. En heb je een interessante kortingscode actief? Verspreid het via je sociale kanalen. Kortom: een webshop beginnen, kan eigenlijk niet zonder dat je nagedacht hebt over bovenstaande punten.