Feedmarketing is een uitstekend middel om op een effectieve manier meer relevant verkeer naar je website te krijgen. Maar wat zijn nou precies alle voordelen aan het gebruikmaken van feedmarketing?
Wat is feedmarketing precies?
Feedmarketing is het automatisch doorplaatsen van je productdatabase van je website naar diverse platforms en vergelijkingssites. De meest gebruikte platforms in Nederland zijn; Beslist, Bol.com, Kieskeurig, Vergelijk.nl, Marktplaats en Google Shopping. Internationaal adverteren kan ook via bijvoorbeeld Google Shopping, Amazon of Ebay. Deze voorbeelden zijn de grootste platforms in de markt. Er zijn dus nog veel meer plaatsen waar jij met behulp van feeds producten kunt verkopen. Internationaal adverteren geeft je webshop de mogelijkheid om producten te verkopen aan een (nog) groter publiek. Het doorplaatsen van de productdatabase gebeurt middels een productfeed. Dit is een exportbestand van producten uit je database. Hierin staan productbeschrijvingen, afbeeldingen en prijzen van je aanbod. Op basis van deze feed creëer je advertenties of productvermeldingen op andere platforms en vergelijkingssites, zodat je de producten ook via deze websites kunt aanbieden.
Feedmarketing implementeren
Het vereist het wel enige technische kennis om met feedmarketing aan de slag te gaan, wanneer je dit volledig zelf wilt opzetten en beheren. Daarnaast is het van belang dat dit proces zo gestroomlijnd mogelijk verloopt. De kwaliteit en constante optimalisatie van een feed is namelijk bepalend voor het succes van datafeed management. Maar hoe doe je dit? Er zijn verschillende webshop software pakketten die de functie hebben om het aanbod van je website te koppelen aan verschillende websites. Met SaaS webwinkel software maak je deze koppeling met één druk op de knop. Je hebt hier dus geen technische kennis voor nodig.
Voordelen van feedmarketing
Als zzp'er ben je natuurlijk ook wel benieuwd naar de voordelen van feedmarketing. Hieronder zijn de belangrijkste voordelen voor je opgesomd.
Meer omzet
Met Feedmarketing maak je alleen reclame voor mensen die specifiek op zoek zijn naar jouw producten. Daarnaast maak je je webshop beter zichtbaar en vindbaar voor belangstellenden. Je hebt dus een (veel) groter bereik. Hierdoor krijg je meer verkeer naar je website, wat uiteindelijk tot meer conversies en omzet zal leiden.
Meer volume
Wanneer je een groter bereik hebt, raak je ook sneller je voorraad kwijt. Dit verbetert je omloopsnelheid en kun je naar verloop van tijd ook meer tegelijkertijd inkopen. Hierdoor kun je betere inkoopafspraken maken met leveranciers en verhoog je de marges op je producten.
Nieuwe doelgroep
Feedmarketing inzetten voor je webshop biedt ook de kans om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Je bereikt namelijk een publiek die zonder deze vorm van marketing niet zo snel op je website terecht waren gekomen.
Geautomatiseerd proces
Een groot voordeel aan feedmarketing met gebruik van webshop software is dat je tegenwoordig met één druk op de knop je webwinkel kunt verbinden aan externe platforms. Vervolgens wordt je productaanbod automatisch doorgestuurd en gesynchroniseerd met het platform of de vergelijksite. Dit maakt het efficiënte en effectieve marketing, omdat je een hoop tijd bespaart en direct de juiste doelgroep aanspreekt.
Webshop software vergelijken?
Op zoek naar een pakket waarmee je je webshop kunt hosten of maken? Kijk dan eens naar onderstaande pakketten: