In het nieuwe jaar worden de regels voor zzp’ers aangescherpt. Zo gaat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 strenger handhaven op de wet rond schijnzelfstandigheid. Wat houdt dit precies in? En hoe zorg je ervoor dat jij de regels niet overtreedt? Lees verder om goed voorbereid te zijn op deze verandering.
Wat is schijnzelfstandigheid?
Er is sprake van schijnzelfstandigheid als je als zzp’er wordt ingehuurd door een bedrijf, maar eigenlijk hetzelfde werk doet als iemand in loondienst. Je kunt dit herkennen aan een sterke afhankelijkheid van de opdrachtgever, of wanneer je precies wordt verteld hoe je je werk moet doen en hoe je je werkdag moet indelen. Het voordeel dan deze constructie voor bedrijven is dat zij voor zzp’ers minder verplichtingen hebben richting de Belastingdienst. Daardoor zijn ze in sommige gevallen goedkoper uit.
De aangescherpte regels komen niet uit de lucht vallen. Al bij meerdere bedrijven werd dit probleem ontdekt. Zo kwam maaltijdbezorger Deliveroo hier vorig jaar door in de problemen. Hun bezorgers werden ingehuurd als zzp’er, terwijl hun arbeidsrelatie meer weg had van loondienst. De Hoge Raad oordeelde dat er, onder andere door de gezagsverhouding en het niet-onderhandelbare standaardcontract, geen sprake was van echte zelfstandigheid.
Meer informatie over dit onderwerp lees je in ons blog: ‘Wat kun je doen om schijnzelfstandigheid te voorkomen als zzp'er?’. Overigens worden de genoemde modelovereenkomsten uit het blog vanaf 2025 niet meer goedgekeurd door de Belastingdienst. Maak je hier al gebruik van? Lopende overeenkomsten blijven gelden tot de einddatum.
Strengere handhaving in 2025
Er is in Nederland al jarenlang een wet die opdrachtgevers en zzp’ers duidelijkheid moet verschaffen over hun werkrelatie. Dit is de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). Hierin staat wanneer er sprake is van loondienst en wanneer niet. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst deze wet strenger handhaven.
Het komende jaar wordt nog gezien als overgangsjaar. Dat betekent dat opdrachtgevers, wanneer zij aantonen stappen te zetten om dit in de toekomst te voorkomen, niet direct een boete krijgen. Wel kan de Belastingdienst eisen dat zij alle niet-betaalde loonbelasting en premies alsnog betalen.
Dit is voor jou als zzp'er ook iets om op te letten. In sommige contracten staat namelijk dat de opdrachtgever deze kosten op jou kan verhalen. Dus als de Belastingdienst later beslist dat je eigenlijk als werknemer werkte, moet je de onbetaalde premies zelf terugbetalen.
Hoe kun je je hierop voorbereiden?
In het verleden kon je modelovereenkomsten van de Belastingdienst gebruiken om aan te tonen dat je als zzp’er werkte. Vanaf het nieuwe jaar zullen deze overeenkomsten echter niet meer worden goedgekeurd. Als jouw overeenkomst al is getekend en goedgekeurd, blijft deze nog geldig tot de einddatum.
Om goed voorbereid te zijn, is het verstandig om meerdere opdrachtgevers te hebben. Daarnaast kan investeren in jezelf als ondernemer ook helpen. Denk aan het gebruiken van je eigen materialen en gereedschappen, een website laten bouwen of werkkleding aanschaffen. Hierdoor onderscheid je jezelf ook van mensen in loondienst. Mocht het investeren in deze zaken lastig zijn door financiële onzekerheden, dan kan zakelijk lenen een tijdelijke oplossing bieden.
Wees echt zelfstandig
Als zzp’er is het belangrijk om nu alvast je werkrelaties te evalueren en ervoor te zorgen dat je voldoet aan de wetgeving. Gebruik de komende periode om eventuele risico's te beperken en jezelf goed voor te bereiden op de strengere handhaving in 2025. Zo kun je zorgeloos je onderneming voortzetten!