Webshops zijn niet meer weg te denken uit de ondernemerswereld. Je vindt ze werkelijk overal. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Wanneer je de ambitie hebt om ook een webshop te starten, dan lijkt dit misschien bij aanvang al een verloren zaak. Want hoe kan je jezelf onderscheiden van de concurrentie als de concurrentiestrijd zo ontzettend hevig is? Hoewel dit niet gemakkelijk is, zijn er wel degelijk manieren waarop je jouw webshop succesvol kunt starten. Waarmee je je kunt onderscheiden als bedrijf. Het is belangrijk om hier van tevoren al over na te denken en direct de juiste stappen te zetten. In dit artikel nemen we je mee in enkele manieren waarop je jezelf kunt onderscheiden als bedrijf en een vliegende start kunt maken.
Besteed extra veel aandacht aan hoe je de producten verpakt
Het kopen van producten moet een feestje zijn. Net als het ontvangen van deze producten. Natuurlijk is er niets mis mee als je de producten gewoon simpelweg in een doos verpakt, maar dat doet bijna elk bedrijf al. Je kunt een bestelling veel persoonlijker en leuker maken door deze op speciale manier te verpakken. Voeg bijvoorbeeld aan elke bestelling een handgeschreven briefje toe. Gewoon om te bedanken voor de bestelling. Je kunt er ook voor kiezen om bij bepaalde grote bestellingen een klein geschenk cadeau te doen. Koop bijvoorbeeld bij een zonnebrillen groothandel meerdere zonnebrillen met logo van jouw webshop in. Dat maakt het ontvangen van pakketjes leuker én zorgt voor meer naamsbekendheid. Zo onderscheid je jezelf eenvoudig van de concurrentie, wat uiteindelijk ook weer meer bestellingen oplevert.
Snelle levertijden
Consumenten zijn tegenwoordig helemaal gewend aan snelle levertijden. Je ziet bijna geen extreem lange levertijden meer. Bij veel webshops geldt dat je de bestelling de volgende dag al in huis hebt. Als dit voor jou niet mogelijk is, laat je direct kansen liggen. Als consumenten soortgelijke producten immers bij een andere webshop kunnen kopen en deze dan ook zeer snel in huis hebben, dan krijgt dit toch al snel de voorkeur. Hierdoor loop je dus klanten mis. Door te investeren in snellere levertijden, ben je in staat om jezelf te onderscheiden en meer klanten te trekken.
Bepaal de juiste prijs
De beste manier om meer klanten te trekken en de concurrent de baas te blijven is door scherpere prijzen te bieden. Natuurlijk moet het wel winstgevend blijven. Bedenk dus goed bij welke prijs je de klant kunt aantrekken en tegelijkertijd nog winst kunt maken. Wellicht heeft het ook zin om over te stappen op leverancier om zo lagere prijzen te hanteren. Houd ook de concurrentie in de gaten. Bieden zij scherpe kortingen of speciale acties aan? Dan mag jij ook niet achterblijven. Zo loop je nooit onnodig klanten mis.