• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Webteksten schrijven: 10 tips voor zzp’ers

Veel zzp’ers gaan zélf aan de slag met het schrijven van hun webteksten. Daar is niets mis mee: de zzp’er is een handige doe-het-zelver. Als je weet wat je doet, kun je daar ver mee komen. Maar let wel: je website is het hart van je marketing. Potentiële klanten kijken vroeg of laat altijd op je website, vóórdat ze een beslissing nemen om je al dan niet in te huren of je product te kopen. Dus je webteksten moeten wél waardevol zijn. Ze moeten raken, verbazen, boeien en verleiden.

Ik help je alvast op weg door je 10 tips te geven: valkuilen die je moet vermijden, elementen die onmisbaar zijn en webtekstblunders die té veel zzp’ers maken (maar jij straks niet (meer)).

10 tips voor het schrijven van waardevolle webteksten

1. Heet bezoekers géén welkom op je website

Het lijkt een goede gewoonte: bezoekers welkom heten in de titel van je website. In werkelijkheid mis je belangrijke kansen: zowel bij Google als bij je potentiële klanten.

Google gebruikt de titel van je homepage om te bepalen waar je website over gaat. Oftewel: om te bepalen met welke woorden jij vindbaar bent. ‘Welkom op mijn website’ zegt niets over je diensten of producten, en dus ben je veel minder vindbaar.

Je bezoekers zitten óók niet te wachten op een welgemeend welkom. Zij hebben een probleem, en willen zo snel mogelijk weten of jij de oplossing hebt. Door hen welkom te heten help je ze geen stap verder.

Nog steeds gebruiken zo’n half miljoen ondernemers ‘Welkom op mijn website’ of een soortgelijke kreet als titel. Doodzonde!

Je website beginnen met 2 gemiste kansen…zo jammer!

2. Vermijd uitgeholde, nietszeggende cliché’s

‘Ik heb kwaliteit hoog in het vaandel.’ ‘De klant staat bij mij centraal.’ ‘U bent bij mij aan het juiste adres!’ ‘Ik onderscheid mij door persoonlijke aandacht.’

*gaap*

Open deuren, uitgeholde kreten, nietszeggende cliché’s, kortom: webteksten als nagels over een schoolbord. Waarom? Omdat iederéén dat beweert of kan beweren, en je je daarmee dus ab-so-luut niet onderscheidt. Geef klanten een échte reden om voor jou te kiezen:

Zorg dat je ijzersterke USP’s hebt, laat zien dat je voor prachtige klanten werkt, zet getuigenissen op je site... Anders gezegd: bewijs je kwaliteit, bewijs je persoonlijke aandacht voor de klant, bewijs je op maat dienstverlening, etc. Maar ga het niet róepen.

'kwaliteit hoog in het vaandel’…vind maar eens een bedrijf dat kwaliteit laag in het vaandel heeft!

3. Gebruik tussenkoppen

In tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt, mag een webtekst best lang zijn. Soms is het beter om een lange tekst op te delen in verschillende pagina’s, soms niet. Maar of de tekst nu ‘lang’ of ‘kort’ is: breng er sowieso structuur in aan door tussenkoppen te gebruiken.

Tussenkoppen maken je webteksten scanbaar. Net als koppen snellen in de krant, gaat een bezoeker graag even snel met zijn ogen langs jouw webpagina om te bepalen of de inhoud voor hem interessant is.

Gebruik dus ook prikkelende, duidelijke, boeiende en verleidelijke tussenkoppen! Zorg dat je de aandacht van je bezoeker vasthoudt, zorg dat hij niet anders kán dan verder lezen…

4. Zet een tagline onder je logo

Een tagline is een korte, concrete zin onder (of naast) je logo. Deze zin vertelt zo kort, goed en krachtig mogelijk wat je de bezoeker te bieden hebt. Een ultrakorte pitch van je product of dienst, dus.

Bezoekers lezen deze zin áltijd, omdat ze áltijd eerst naar je logo zoeken. Als ze op die plek al zien dat ze op jouw website kunnen vinden wat ze zoeken, zullen ze (voorlopig) blijven.

Te veel zzp’ers laten hun bezoekers véél te lang in het ongewisse over wat ze nu precies te bieden hebben. Daar verlies je bezoekers door.

ikwordzzper.nl heeft een hele goede tagline, die de bezoeker kort en krachtig vertelt wat hij kan verwachten van de website.

5. Gebruik opsommingen

Opsommingen maken je productvoordelen véél zichtbaarder, makkelijker te lezen/scannen én te onthouden. Gebruik ze dus! Niet overmatig, natuurlijk, maar op de juiste momenten.

Enkele richtlijnen voor effectieve opsommingen:

  • Houd de opsommingsdelen zo kort mogelijk
  • Zorg voor gelijkwaardige onderdelen; begin bijvoorbeeld elk deel met hetzelfde woord
  • Begin elk deel met een hoofdletter
  • Sluit níet af met een punt of puntkomma

(De opsomming hierboven is dus eigenlijk geen goed voorbeeld, gezien richtlijn 1 en 2… ;-) )

Wat betreft het opsommingsteken: gebruik bij voorkeur een bulletpoint en geen streepje (die vallen minder op). Bij voordelen kun je ook vinkjes gebruiken, en bij nadelen kruisjes (voor een meer dramatisch effect).

Op babyslaapgids.nl maken ze goed gebruik van groene vinkjes, om de voordelen te benadrukken.

6. Zet aan tot actie: gebruik call-to-actions

De call to action: een opvallend element op je webpagina (vaak een knop), met een tekst erop die de bezoeker aanspoort tot actie. Bijvoorbeeld ‘Maak een afspraak’, ‘Download mijn e-book’, ‘Word lid van mijn nieuwsbrief’.

Elke pagina móet een call to action hebben. Anders laat je bezoekers zwevend achter: stel dat je een ronkend verkoopverhaal hebt geschreven, de bezoeker is helemaal overtuigd om jouw online cursus te boeken en daar grof geld voor te betalen…maar als hij helemaal naar beneden heeft gescrold, laat je hem na de punt zwevend achter: geen call to action, geen aanwijzing voor wat de volgende stap is. De bezoeker zweeft, en moet zelf uitvogelen waar en hoe hij die cursus kan boeken. De kans is levensgroot dat hij alsnog afhaakt; het ijzer was heet, maar is alweer afgekoeld…

 

7. Zorg voor een rustig tekstbeeld

•    Verschillende lettertypes van verschillende grootte en kleur
•    Vet, cursief, ONDERSTREEPT, kapitaal, allemaal door elkaar gebruikt

                                      •    Gecentreerd,
links uitgelijnd,
                                                                                rechts uitgelijnd,
onder

en naast elkaar…

Sommige ondernemers maken er een potje van op hun website. Ze lijken er een sport van te maken om zo veel mogelijk verschillende opmaakstijlen door elkaar heen te gebruiken. Dat maakt je webteksten ontzettend onrustig voor het oog, en praktisch onleesbaar.

Zorg voor een rustig tekstbeeld: het oog van je bezoeker heeft een hekel aan al die verschillen.

Maak geen potje van de opmaak van je website…

8. Begin niet met ‘over mij’

Kom je op de homepage van een bedrijf, is het eerste wat je leest:

‘Over ons

Aannemingsbedrijf Piet Puk & Zn. B.V. werd opgericht in 1973 te Wassenaar. Piet begon het bedrijf met 3 medewerkers, maar al snel was er extra personeel nodig. De loods aan de Bakkerstraat werd al snel te klein, dus verhuisde het bedrijf naar de Industrieweg in Zutphen. In 1986 fuseerde Piet Puk & Zn. B.V. met Timmerbedrijf Harry’s Hamers B.V., om grotere klanten te bedienen. In 1998 en 2007 zijn we ook verhuisd, na nog 3 fusies. Etc.’

Wil je daar écht je website mee beginnen? Je bezoekers mee interesseren? Verleiden? Ze op je website houden? Nee.

Zelfs op de ‘Over ons’-pagina is dit een dodelijk saaie, bezoekers wegjagende tekst.

Begin je homepage met titels en teksten die van belang zijn voor je bezoekers. Nooit met ‘Over mij’.

Begin je homepage niet met ‘over mij’ te vertellen. De bezoeker wil eerst over zichzelf lezen!

9. Gebruik zoekwoorden

Bovenaan komen in Google is niet eenvoudig. Soms wel, maar meestal niet. Maar als je in je webteksten geen woorden gebruikt die je doelgroep intikt wanneer ze naar jou, je producten of diensten zoeken, word je sowieso nooit gevonden.

Doe daarom een zoekwoordenonderzoek als je webteksten schrijft! Een eenvoudige manier om dat te doen: als je een zoekopdracht intikt in de Google zoekbalk, worden jouw woorden automatisch aangevuld. Zo kun je zien waar mensen op zoeken in relatie tot jouw dienst of product.

Gebruik de belangrijkste zoekwoorden in ieder geval in titels en tussenkoppen: daar hecht Google de meeste waarde aan, én voor je bezoekers is het makkelijker om te bepalen of jouw website relevant is voor hen.

10. Schrijf webteksten voor je bezoekers, niet Google

Nog niet zo lang geleden betekende zoekmachineoptimalisatie vooral: zo snel en zo veel mogelijk zoekwoorden herhalen, want daarmee kwam je bovenaan in Google.

Die methode is inmiddels allang achterhaald. Google is veel slimmer geworden. De zoekmachine beoordeelt je website veel meer op bezoekersgedrag en unieke, relevante en vooral góede inhoud.

Als Google ziet dat je vals speelt door bepaalde woorden tig keer te herhalen in elke zin, kun je zelfs strafpunten krijgen en zak je in de resultatenlijst.

Maar belangrijker nog: bezoekers hebben het ook feilloos door als je alleen voor Google schrijft en niet voor hen. Je webteksten worden er heel lezersonvriendelijk door, en je bereikt er uiteindelijk dus niets mee. Je bezoekers haken af.

Schrijf voor mensen. Niet voor robots.

Pascal wil heel graag gevonden worden op ‘coaching hoorn’…maar hij biedt zijn bezoekers een zeer onprettige leeservaring.

Succes met je webteksten schrijven!
Veel succes met het schrijven van je webteksten! Ik hoop dat deze 10 tips je een vliegende start hebben gegeven.

Heb je vragen of wil je advies? Laat dan een bericht achter!

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Arjan Jonker

Arjan Jonker

Arjan Jonker studeerde in 2006 af aan de Universiteit van Amsterdam. Nederlandse taal & cultuur was zijn studie, Moderne Letterkunde zijn major en Tekst & Communicatie zijn minor. Die route bleek uiteindelijk te leiden naar het zelfstandige tekstschrijverschap. Nooit gedacht, maar hij is blij dat het zo is gelopen. Tegenwoordig is hij online copywriter. Hij helpt ondernemers hun webteksten ingrijpend te verbeteren.

Volg Arjan op Twitter via @arjan_jonker of bezoek zijn website: waardevollewebteksten.nl.