Jouw doelgroep, jouw doelstellingen
De manier om de beste communicatiemiddelen te kiezen is door te weten welke middelen je doelgroep gebruikt en welke bij jouw organisatie passen. Het klinkt te simpel, maar vaak spelen onbewust andere motieven een rol. Denk maar eens aan gedachten als: “We moeten ook iets met Facebook” of “Kijk eens, wat een mooie e-zine van mijn concurrent. Zo eentje wil ik ook wel.” Facebook en een mooie e-zine zijn in veel gevallen geschikte middelen, maar kijk altijd ook goed naar wat past bij jouw doelgroep en jouw doelstellingen. Want is hulpbehoevende ouderen je doelgroep, is de kans groter dan een (regionale) krant een beter middel is om jouw boodschap te verkondigen.
Weet je nog? Dat artikel ‘Ken je klant’ met een lijstje vragen over je doelgroep? Daar stonden een aantal vragen bij over het mediagebruik van je doelgroep. Je vindt het artikel op mijn website www.vorstelijkwerk.nl. Door te weten waar je doelgroep zich bevindt en welke media ze gebruiken, kun je je middelenmix in kaart brengen.
De beste communicatiemiddelen
Het opstellen van een wensenlijstje is een goed begin. Maar daarmee ben je er nog niet. Want bij de definitieve middelenkeuze spelen ook nog andere elementen een rol. Budget bijvoorbeeld. En mankracht. Het is belangrijk een reality-check te doen op basis van jouw randvoorwaarden en dat wat past bij jouw organisatie. Denk ook aan de uitstraling van de verschillende middelen. Een brochure roept iets heel anders op dan een facebook-pagina. Vergeet die elementen niet mee te nemen in je keuze.
Social media is een ‘must’
Iedereen ‘moet’ tegenwoordig aan de social media. Ik persoonlijk ben niet zo van het ‘moeten’. Social media kun je zeker succesvol inzetten, maar vergeet niet dat ook deze middelen niet op zichzelf staan. Twitter en facebook helpen je bekendheid te vergroten en je online te profileren. Maar bedenk vooraf goed of je doelgroep daar wel echt actief te vinden is. Ook niet onbelangrijk: Heb je wel voldoende mankracht om de boel dagelijks te monitoren en in te spelen op de actualiteit? Want als je te vinden bent via social media, verwachten mensen ook snel een respons en interactie. Ik ken persoonlijk een hele berg accounts waar niet actief op gepost of gereageerd wordt. Dat is jammer, want zo gaat het ten koste van de geloofwaardigheid van je merk.
En nog even over twitter. Het is een prachtig middel om je online te profileren, maar realiseer je dat je maar 140 tekens hebt voor je boodschap. Dat betekent dat je vaak zult gaan doorlinken naar je eigen website om je hele verhaal te vertellen. Je website wordt zo de bron van informatie en uitstraling. Primaire focus en investering in een goede website is dan misschien op dit moment belangrijker, zodat je eerst de ‘basis’ van je boodschap en je verhalen goed op orde hebt. Misschien iets minder trendy dan een twitteraccount, maar -geloof me- dan heb je op termijn in ieder geval echt iets om te profileren. Dat maakt je communicatie een stuk effectiever! Denk daar dus allemaal goed over na, voordat je een account opent, “omdat iedereen het doet.”
Mijn tip: doe het goed of doe het (nog) niet….
De volgende keer in dit blog: Een kernboodschap: waarom eigenlijk?