• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Welke eed leg jij af voor Koning Klant?

Op 30 april 2013 legden de leden van ons Parlement een eed af aan de nieuwe Koning Willem-Alexander. Daar is terecht kritiek op gekomen van een aantal Eerste en Tweede Kamerleden: zij vinden het een overbodig toneelstukje zonder inhoud. Precies hetzelfde geldt voor de eed die veel ondernemers afleggen aan hun Koning: de klant. Ze hebben allemaal de mond vol met ronkende retoriek over klantvriendelijkheid, goedkope prijs en een geweldige kwaliteit. Maar daarmee leggen ze nog geen eed af die écht pijn doet als ze hem breken. Durf jij dat wel? Ondernemer Richard Engelfriet daagt je uit!

Bankieren met een eed

Stel, je bent vermogend, maar je hebt geen zin om veel tijd te besteden aan het bijhouden van aandelenkoersen. Je bent dan op zoek naar een vermogensbeheerder. En met wie wil je dan zaken doen? Met een bank die roept dat ‘U en Uw vermogen persoonlijke aandacht verdienen’? Of een vermogensbeheerder die in een poenig kantoor heerlijke koffie serveert en die ‘in rust en vertrouwen’ met je spreekt? Dat soort mooie praatjes zeggen mij eerlijk gezegd weinig. Gelukkig is er ook een vermogensbeheerder die een echte eed durft af te leggen naar hun klanten: ‘Wij verdienen alleen geld als u ook geld verdient’.

Het is de eed van Alex, onderdeel van de eigenzinnige BinckBank. Waar de meeste andere vermogensbeheerders ongeacht het resultaat altijd allerlei dure standaardkosten in rekening brengen, rekent Alex slechts een zeer lage basisfee. Daarnaast brengen ze een vergoeding van 10% in rekening over de feitelijk gerealiseerde vermogensgroei. Met andere woorden: als je geen rendement boekt, boekt Alex ook geen kosten. Dat is een eed die voor het bedrijf echt pijn kan doen.

Winkelen met een eed

Ik heb al vaker geschreven over supermarktketen Jumbo. Jumbo’s 7 zekerheden zijn een prachtig voorbeeld van een eed die ook echt pijn doet als een klant vindt dat Jumbo de eed breekt. Staan jouw bloemen minder dan 7 dagen? Dan krijg je gratis nieuwe. Ben je de vierde wachtende in de rij? Je krijgt je boodschappen gratis mee. Wijkt de kassaprijs af van de schapprijs? Je krijgt het product gratis mee naar huis. Ontevreden over een product? Dan krijg je een vervangend product, of je geld terug!

Dat zouden meer ondernemers moeten doen!

Wie zijn Koning Klant serieus neemt, zorgt voor een eed die pijn doet als je hem breekt. Een paar suggesties:

  • Advocaat? Je geeft van te voren aan dat je klant nooit meer geld kwijt is dan bedrag X, of je nu moet doorprocederen tot de Hoge Raad of niet.
  • Onderwijsinstituut? Je studenten betalen geen collegegeld meer, maar een percentage van het loon dat ze verdienen als ze daadwerkelijk een baan hebben gevonden.
  • Pretpark? Bezoekers die door het lange wachten minder dan 5 grote attracties hebben kunnen bezoeken, krijgen een diner met hotelovernachting aangeboden.

Wie zijn klanten serieus van dienst wil zijn, moet ook in staat zijn een serieuze eed af te leggen. Een eed die niet bestaat uit een mooie kreet, maar uit een pijnlijke consequentie als de eed wordt gebroken. Misschien ook een goed idee voor politici? En bovenal ben ik heel benieuwd welke eed jíj uitspreekt. Laat het me vooral weten!

Blogs

ZZP Agenda

Terug naar overzicht
Richard Engelfriet

Richard Engelfriet

Richard Engelfriet is dagvoorzitter, spreker, columnist, trainer, coach en mediator. In zijn vrije tijd zingt hij in coverband Rizotto. Volg hem op Twitter of bezoek zijn website voor meer over Richard.