Simon Sinek, bekend van het denkmodel 'The Golden Circle', deed onderzoek naar de meest invloedrijke leiders en bedrijven ter wereld. Hij ontdekte dat achter de meest succesvolle merken dezelfde manier van denken, handelen en communiceren ten grondslag ligt, die compleet tegenovergesteld is van hoe de meerderheid denkt, handelt en communiceert.
Niet hoe, maar waarom?
Op zijn vraag aan bedrijven waarom hun klanten eigenlijk hun klanten zijn, antwoordden de meeste bedrijven dat ze kwalitatief goede producten of diensten bieden die goed geprijsd zijn. Volgens Sinek is dit het bewijs dat ze geen idee hebben waarom hun klanten hun klanten zijn. Succesvolle bedrijven daarentegen, benaderen hun klanten veel meer volgens 'de waarom' vraag:
'In business, it doesn’t matter what you do, it matters WHY you do'
'The Golden Circle' van Simon Sinek, auteur van het boek: ‘Begin met het waarom’.
Drie cirkels
De Golden Circle bestaat uit drie cirkels. De kern is 'waarom' (Why), gevolgd door 'hoe' (How) en tot slot door 'wat' (What). De meeste bedrijven beginnen vanuit de buitenste ring ('wat') en werken vervolgens naar binnen. De meest succesvolle bedrijven beginnen echter bij de kern, de identiteit van het bedrijf; het 'waarom'!
- Wat: dit zijn de producten of diensten die een bedrijf verkoopt.
- Hoe: hierbij leggen bedrijven uit hoe ze doen wat ze doen en laten zo hun onderscheidende waarde zien. Veel ondernemers denken dat dit bepalend is voor het besluitvormingsproces, dit is echter niet zo.
- Waarom: dit gaat niet over de cijfers van een bedrijf, maar om wat bedrijven geloven, wat hen drijft om te doen wat ze doen.
Ben jij ondernemer? Vraag jezelf dan eens af waarom je eigenlijk bent begonnen? Waarom doe jij wat je doet? Waar ben jij goed in? Wat vind jij leuk om te doen? Vele ondernemers kunnen deze vragen niet snel beantwoorden. Toch is deze vraag erg belangrijk. Praat je vanuit je passie en missie? Dit is de beste (en leukste;-)) manier om klanten aan te trekken!
Aantrekkelijk voor je klanten
Klanten zijn op zoek naar bedrijven die bij ze passen. Die dezelfde normen en waarden hebben, die een identiteit hebben waarbij ze passen. Ze willen namelijk ergens bij horen. Dit beïnvloedt het grootste deel van hun besluit om met jou in zee te gaan. Door dus vanuit je ‘Why’ te praten kunnen ondernemers snel besluiten of ze klant bij je willen worden. Ga hiermee aan de slag, word ‘woest aantrekkelijk’ voor je klanten en je zult zien dat je omzet groeit!
Wil jij weten hoe ik vanuit mijn 'Why' onderneem? Klik dan hier.
Heb je over deze blog vragen en/of opmerkingen? Stuur mij dan een mail via info@bruisendinbedrijf.nl.
Wil je meer tips om slim financieel te ondernemen? Wil jij meer omzet, minder kosten en meer winst? Volg mij dan op social media of klik hier.