Of je nu zzp'er, mkb'er of werknemer bent, ieder mens zou ondernemend moeten zijn. Ondernemend zijn is voor mij dat je van waarde bent voor jezelf en je omgeving. Want als je doet waar je goed in bent en als je dat richt op meerwaarde voor anderen kun je deze waarde omzetten in geld. Voor een zzp'er werkt dat niet wezenlijk anders dan voor een werknemer. Ieder zou de mentaliteit moeten hebben een waardevolle bijdrage te leveren. Heb jij te weinig werk of omzet dan bied je kennelijk geen bijdragen die mensen willen. Of je hebt niet de kundigheid om jouw meerwaarde aan de klant te brengen.
Veel zzp'ers zijn goed in hun vak, maar hoe goed zijn zij in ondernemen? Heb je bijvoorbeeld een groeistrategie? Heb je onderzocht welke klanten jouw waarde nodig hebben en waarom? Heb je kennis van marketing en verkoop? Als je als zzp'er niet voldoende werk en omzet hebt en je wilt toch echt meer geld verdienen, zal je iets moeten veranderen.
Nu kun je denken: dat is makkelijk gezegd, maar zeg nou eerlijk: jij kunt er niet zoveel aan doen dat je minder werk hebt dan je zou willen. De markt is veranderd, klanten tonen ander koopgedrag, men besteedt minder, en dan heb je ook dat verrekte internet waardoor de vraag naar jouw aanbod wellicht afneemt! Allemaal waar. En heel vervelend. En daar kun je inderdaad geen snars aan doen. De vraag is: waar kun je wél wat aan doen; dat is jezelf, je dienst, je aanbod en/of je aanpak veranderen. En dat is moeilijk. Dat betekent dat je het oude moet loslaten. En moet gaan onderzoeken aan wie, waarin en op welke manier jij wel toegevoegde waarde kunt leveren, zodat je meer werk krijgt en meer geld kunt gaan verdienen.
Prijs jezelf gelukkig als zzp'er, dat je geen personeel hebt, zodat je je aanpak en focus helemaal zelf kunt veranderen. Mijn advies: ontdek waar je goed in bent en hoe je tot je recht komt. Dan vind je je werk leuk en hou je het vol tot je tachtigste. Wat voor werk doe je nu? Waar heb je ervaring in? Hoe kun je dat vertalen naar een nieuwe business? Als je in de kern herkent waar je goed in bent, kun je wellicht andere doelgroepen en diensten samenstellen waar wel meer vraag naar is. Zo ben je bijvoorbeeld als fotograaf goed in het maken van beelden. Een nieuwe dienst zou kunnen zijn het maken van video's. VideoPR is booming momenteel.
Ik verzeker je dat de oplossing naar meer werk en omzet dichter onder je neus ligt dan dat je nu durft te vermoeden. Hiervoor moet je de angst voor te weinig resultaat eerst loslaten. Accepteer waar je nu staat en wat het je nu oplevert. Kies dan voor vernieuwing. Doe onderzoek naar jezelf: wat is jouw waarde? En vervolgens naar de markt: aan wie kun je het meeste bijdragen? Kijk ook kritisch naar je kennis van ondernemen. Investeer in je groei! Je bent niet de eerste die opziet als een berg tegen veranderen. Toch is de enige manier om te bereiken waar je naar verlangt te beginnen en stap voor stap te ontdekken waar jouw groeikansen liggen.