Een commerce-platform met een geïntegreerde oplossing voor het snel en eenvoudig bestellen van reserveonderdelen, met minimale kans op fouten. Wie wil dat nou niet? Het kan met behulp van een geavanceerde tool in een geïntegreerde commerce-platform. In deze blog lees je hoe het werkt.
Reserveonderdelen bestellen
Het bestellen van reserveonderdelen voor machines is vaak een tijdrovend proces met veel administratieve rompslomp voor zowel klanten als de binnendienst van B2B-organisaties. Bovendien gaat dit nogal eens gepaard met fouten, zowel bij de bestelling als in de afhandeling. Gevolg: tijdverlies, extra handelingen om de boel recht te trekken, zoals retourneren. En misschien nog wel het belangrijkste: geïrriteerde klanten en een overbelaste salesafdeling bij de leverancier.
Visual Navigator Spare Parts maakt hier een einde aan. Deze oplossing voor het bestellen van reserveonderdelen presenteert reserveonderdelen overzichtelijk, zodat jouw klanten hun spare parts snel en eenvoudig kunnen vinden en bestellen. Dit gebeurt door middel van visuele identificatie van het juiste onderdeel. De tool is een oplossing van Propeller Commerce en kan geïntegreerd worden in het platform voor digital commerce. De oplossing helpt je bij het up-to-date houden van het assortiment, het verminderen van orderfouten en het soepeler laten verlopen van retourzendingen. Gevolg? Een grotere klanttevredenheid en -loyaliteit.
De geïntegreerde module laat je technische tekeningen en lijsten met reserveonderdelen importeren vanuit handleidingen en catalogi. In een set-up organiseer je items in mappen en voeg je bestelinformatie in iedere gewenste taal toe, net als handleidingen, afbeeldingen en video’s. Hier is geen technische kennis voor nodig. Vervolgens wordt je catalogus grotendeels automatisch in een gebruiksvriendelijke online bestelomgeving geïmporteerd. De tool analyseert de tekeningen en onderdelenlijsten en converteert alles, zodat je Commerce B2B-platform de data kan gebruiken in de zoekindex en e-commerce-functies. Omdat het platform gekoppeld is met jouw ERP-systeem is alles altijd up-to-date.
Technische tekeningen
Misschien wel de handigste feature is dat er besteld kan worden vanuit exploded views (technische tekeningen). Klanten die een bepaald onderdeel willen bestellen, hoeven alleen maar op een onderdeelnummer in de tekening te klikken. Vervolgens verschijnt er aanvullende informatie en kan het geselecteerde onderdeel met één klik worden toegevoegd aan de bestelling. Klanten zien in hun eigen portaal alleen de machines die bij hen op de werkvloer staan, dus kunnen niet per ongeluk onderdelen van andere type machines bestellen. Ook zijn er door de visualisaties minder misverstanden door taalproblemen bij leveringen over de grens. De kans op fouten wordt dus drastisch verminderd en de klanttevredenheid stijgt. Dus vanaf nu kan jouw salesteam zich beter focussen op het leveren van toegevoegde waarde: het adviseren en helpen van klanten bij grote en complexe orders. Op die manier verlies je geen klanten meer tijdens het bestelproces en word je de preferred supplier voor jouw klanten.