Zonder klanten geen inkomsten. Ook voor jou als zzp’er is marketing dan ook ontzettend belangrijk. Als we aan marketing denken, denken we vooral aan wat we online zien of tegenkomen, zoals een website en sociale media. Toch mag offline marketing niet ontbreken in je marketingstrategie. Flyers zijn bijvoorbeeld nog altijd een prima manier om je bedrijf op de kaart te zetten. Weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? Hieronder een aantal tips om een effectieve flyer te ontwerpen!
1. Spreek klanten persoonlijk aan
Het ontwerpen en laten drukken van flyers is natuurlijk geen doel op zich. Het belangrijkste is dat de klant jouw boodschap ziet èn onthoudt. Met de huidige overdaad aan reclame om ons heen valt het niet mee om eruit te springen. Een van de meest effectieve manieren om dit te doen, is door je klant persoonlijk aan te spreken. Drukwerk met de naam van de ontvanger wordt over het algemeen een stuk beter ontvangen dan wanneer je een brief, folder of flyer zonder geadresseerde door de bus werpt.
2. Val op met een grote kop
Wanneer een potentiële klant die jouw flyer in handen krijgt, dan is het eerste wat opvalt de kop die je gebruikt. Zorg dus dat deze de aandacht trekt. Een groot letterype vergroot de kans dat jouw boodschap binnenkomt bij de lezer. Zet hier bijvoorbeeld jouw slagzin en logo neer zodat de lezer direct weet waar hij of zij aan toe is.
3. Wees 'to the point'
Hou er rekening mee dat de ruimte op een flyer beperkt is. Bovendien hebben de meeste mensen geen zin om uitgebreid jouw flyer door te nemen. Het is dus essentieel dat je tekst on point is. Vertel in je flyer kort over je product en nodig mensen uit om actie te ondernemen. Dit kan door middel van een CTA (Call to Action). Denk bijvoorbeeld aan: ‘Neem contact op via…’ of ‘Bezoek onze webwinkel op…’.
Laat teksten ook altijd even liggen voordat je ze daadwerkelijk laat drukken. Op deze manier kun je taal- en spelfouten het makkelijkst voorkomen.
4. Investeer in fotografie
Voor het ontwerp van je flyer kun je gebruik maken van illustraties of foto’s. Als je voor foto’s kiest dan is het belangrijk om te zorgen voor professionele foto’s die passen bij de huisstijl van de flyer. Maak een afspraak voor een professionele fotoshoot of investeer in kwalitatief goede stockfoto’s die aansluiten bij jouw huisstijl. Natuurlijk kun je de foto’s ook weer gebruiken voor andere promotiematerialen en je website.
5. Creëer rust in je ontwerp
Veel mensen die voor het eerst een flyer ontwerpen willen de flyer helemaal vol stoppen. Daarmee loop je het risico dat de lezer niet ziet wat je wilt zeggen. Zorg voor voldoende ruimte tussen de verschillende onderdelen. Zo creëer je rust en voorkom je dat de lezer overweldigd wordt door informatie en uiteindelijk afhaakt.
6. Neem een kortingscode op
Iedereen houdt van een goede deal. Neem daarom een couponcode op in je flyer of doe een voucher tussen de pagina’s van je brochure. Kortingen doen niet alleen het aantal bestellingen doen toenemen, maar ze helpen de klant ook om geld te besparen. Het is een win-winsituatie, wie kiest daar nou niet voor?
7. Hou rekening met afloop
Je ontwerp moet aan een aantal specificaties voldoen om in het drukproces een goed resultaat te krijgen. Een van de zaken die een drukker zal vragen, is je drukklare bestand te voorzien van voldoende afloop. Met afloop, ook wel ‘bleed’ genoemd, wordt de snijmarge bedoeld, oftewel die paar extra millimeter buiten je ontwerp. Die extra ruimte is nodig om te voorkomen dat er na het snijden een lelijke witte rand te zien is.
Extra tip: laat ook andere producten bedrukken voor je bedrijf
Heb je nagedacht over al deze punten? Dan kan er eigenlijk niets meer mis gaan. Veel succes met het (laten) ontwerpen en drukken van jouw flyers. Naast flyers kan je ook andere producten laten bedrukken voor je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan pennen, notitieblokken, tassen, kleding en bekers. Deze producten kunnen een leuke give away zijn wanneer je bijvoorbeeld op een beurs staat of een evenement organiseert.
Meer weten? De experts van PeterPrint helpen je hierbij graag verder en zorgen voor kwalitatief drukwerk waarmee je direct aan de slag kunt.