Je AOV aanpassen
Het is belangrijk dat je AOV is afgestemd op jouw situatie. Als die situatie verandert, wil je dat je AOV blijft aansluiten.
Wat je kunt aanpassen hangt af van je verzekeraar. Neem bij vragen contact op met je financieel adviseur of met je verzekeraar. Zij kunnen je vertellen wat je kunt aanpassen.
Wat kun je veranderen aan je AOV bij Movir?
Heb je een AOV bij Movir? Dan kun je de meeste keuzes die je maakte bij het afsluiten van de verzekering aanpassen:
Je kunt het verzekerd bedrag verhogen
Je kunt ieder jaar het bedrag dat je verzekert verhogen. Is die verhoging maximaal 10%? Dan stelt Movir je geen vragen over je gezondheid. Is de verhoging meer dan 10% van je verzekerd bedrag? Dan stelt Movir wel gezondheidsvragen.
Je kunt het verzekerd bedrag verlagen
Je kunt op elk moment het bedrag dat je verzekert verlagen. Bijvoorbeeld omdat je minder inkomen hebt. Je betaalt dan minder premie. Uiteraard wordt een eventuele uitkering ook lager.
Je kunt de AOV tijdelijk stopzetten
Je kunt de verzekering tijdelijk stopzetten. Dit noemen we ‘sluimeren’. Tijdens de sluimerperiode betaal je nog wel een gedeelte van de premie. Hoeveel dat is, is afhankelijk van hoe lang je de verzekering laat sluimeren. Word je arbeidsongeschikt in deze periode? Dan heb je recht op een uitkering. Je spreekt van tevoren met Movir af hoelang de verzekering sluimert, Die periode is maximaal 1 jaar.
Je kunt de eindleeftijd verhogen of verlagen
De eindleeftijd is de leeftijd waarop de verzekering (en de uitkering) stopt. Je kunt bij Movir kiezen uit een aantal eindleeftijden: 55, 60, 62, 65, 67 of 68 jaar. Wil je de eindleeftijd die je eerder koos verhogen? Dat kan tot uiterlijk 5 jaar vóór je huidige eindleeftijd.
Je kunt de eindleeftijd ook verlagen. Bijvoorbeeld omdat je voldoende spaargeld hebt om de jaren tot de AOW-leeftijd op te vangen.
Je kunt de AOV helemaal stopzetten
Wil je je AOV van Movir niet meer? Dan kun je de verzekering ook helemaal stoppen:
Heb je een contract voor 1 jaar? Dan kun je de verzekering elke dag opzeggen. Je hebt geen opzegtermijn.
Heb je een contract voor 3 jaar? Dan kun je de verzekering opzeggen met ingang van de datum dat de contractperiode eindigt. Die datum vind je op je polis. De opzegtermijn is 2 maanden.
Overleg altijd met je adviseur
Je hebt een AOV omdat je financiële zekerheid wilt. Je maakte dan ook weloverwogen keuzes toen je de verzekering afsloot. Verander daarom alleen je aov omdat je nu anders in het leven staat of omdat je situatie is veranderd. Bespreek veranderingen altijd met een financieel adviseur.