Je kunt als startende zzp'er niet zonder: een website waarmee je jouw onderneming ook online op de kaart zet. Maar een mooie site alleen is niet genoeg. Al steek je nog zoveel moeite in vormgeving en navigatie, als mensen jou niet weten te vinden levert het allemaal niets op. Een goede online vindbaarheid is dan ook een eerste vereiste voor je website.
Maanden van werk gingen eraan vooraf en dan is het zover: je website is live. Een mooi moment, trek de champagne maar open. Maar bedenk wel: de lancering van je website is niet het eindresultaat, het is de eerste stap. Waar het om gaat is dat jouw website veel bezoekers krijgt. En die bezoekers krijg je alleen als mensen je website weten te vinden.
Dus, hoe zorg je er nou voor dat je online wordt gevonden als zzp’er?
Technische SEO en menustructuur
Zoals eigenlijk alles, begint vindbaarheid van je website met een goede basis. In dit geval wordt die basis gevormd door de techniek en de menustructuur. Als het gaat om techniek is het belangrijk dat Google je website makkelijk kan lezen. Denk hierbij ook aan de mobiele versie van je website. Omdat bezoekers steeds vaker gebruik maken van een mobile device, hecht Google veel waarde aan de leesbaarheid door middel van een responsive (of een mobiele) website.
Heb je jezelf ervan verzekerd dat je website technisch in orde is, dan wordt het tijd om de menustructuur van je website eens kritisch te bekijken. Welke producten of diensten zijn voor jou van belang? En hebben deze producten of diensten allemaal en eigen pagina die zichtbaar is in de menustructuur? Niet? Maak dit dan snel in orde, want Google beschouwt verborgen landingspagina’s als een van de belangrijkste vormen van ‘black hat seo’ (ofwel, vals spelen door het misleiden van Google met trucs); een praktijk die door Google streng wordt aangepakt.
Zoekwoorden
Hoe vindbaar de producten of diensten zijn die je online aanbiedt, hangt in hoge mate af van de zoekwoorden die jij gebruikt. In het ideale geval zijn dit dezelfde zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. Om erachter te komen welke zoekwoorden dit zijn, is het de kunst om in de huid van je doelgroep te kruipen. Wat is hun zoekgedrag? Waar zijn zij precies naar op zoek?
Stel je bent banketbakker en je wilt graag op ‘bruidstaart’ worden gevonden. Natuurlijk zorg je ervoor dat je dat zoekwoord op jouw website hebt staan. Alleen, in heel Nederland zijn misschien wel duizenden bakkers die bruidstaarten verkopen en die dus op ‘bruidstaart’ gevonden willen worden. Je zult dus een stap verder moeten gaan, bijvoorbeeld door het toevoegen van een plaatsnaam. In dat geval krijg je een zoekterm als ‘bruidstaart kopen Amsterdam’ of ‘bruidstaart Amsterdam’. Wanneer jouw (banket)bakkerij in Amsterdam zit, zal je zien dat jouw website een hogere positie krijgt in de zoekresultaten.
Voor het vinden van de juiste zoekwoorden is de Zoekwoordplanner van Google een handig hulpmiddel. Met deze gratis tool krijgt je een overzicht van het aantal maandelijkse zoekopdrachten. Ook zijn er alternatieven beschikbaar om zoekwoorden te bepalen.
Sterke SEO-teksten
Het schrijven van goed vindbare teksten is een vak apart. Een goede webtekst is niet per definitie een goede SEO tekst. Een goede webtekst is een gebruiksvriendelijke webtekst; tekst waar je bezoeker echt iets aan heeft, die de informatie biedt waar diegene naar op zoek is. En de zoekmachine dan? Die moet natuurlijk ook niet uit het oog verloren worden. Uiteraard moet de tekst een aantal keer de zoekwoorden bevatten waarop jij vindbaar wilt zijn. Zorg daarnaast voor title tags, meta descriptions, H1 en H2 tags en voor het plaatsen van je zoekwoorden in de url.
Linkpopulariteit
Niet alleen interne factoren zijn belangrijk voor je vindbaarheid, ook externe factoren hebben invloed. Linkbuilding is in dit verband een woord wat je niet mag vergeten. Wanneer Google ziet dat veel andere (populaire) partijen jouw website belangrijk vinden, heeft dit een positief effect op jouw positie in de zoekresultaten. Wel is het van belang dat je de linkpopulariteit hebt te danken aan externe links met websites die over (ongeveer) hetzelfde onderwerp gaan als jouw site. Een link van de website van een schoenmaker naar jouw bakkers-website heeft dus geen waarde. Ook het kopen van linkpakketten en linkruilacties zijn niet zinvol.
Google Mijn Bedrijf
Een handig hulpmiddel om lokaal of regionaal gevonden te worden is Google Mijn Bedrijf. Dit is een gratis tool van Google waarmee je de weergave van je bedrijfsinformatie in Google Zoeken en Google Maps kunt beheren. Met Google Mijn Bedrijf zorg je er zo voor dat je bedrijf zichtbaar is wanneer mensen naar jou zoeken in Google.
Na het aanmaken van Google Mijn Bedrijf of door het claimen van je Google Bedrijfsprofiel ben je zichtbaar met bedrijfsvermelding met o.a. adres, telefoonnummer, openingstijden en zelfs recensies! Ook kan men direct doorklikken naar Google Maps voor een routebeschrijving. Om gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf heb je overigens geen website nodig.
SEO Freelancer of SEO Bureau?
Het optimaliseren van teksten voor zoekmachines is een continu proces dat best veel tijd vraagt. Daarbij veranderen de spelregels die Google hanteert nogal eens. Zeker als hard werkende zzp’er zal je er niet altijd trek in hebben om je hiermee bezig te houden. Wil jij liever je kostbare tijd besteden aan dat waar je goed in bent, jouw specialisme, overweeg dan het inhuren van een SEO freelancer of de samenwerking met een gespecialiseerd SEO bureau
Het voordeel van het inhuren van een SEO freelancer is dat je altijd weet wie er voor je aan de slag gaat en met wie je samenwerkt. Het is makkelijk na te gaan hoeveel jaren ervaring freelancers hebben, welke referenties ze hebben en op welke SEO-facetten ze écht uitblinken. Daar staat tegenover dat een goede freelancer soms moeilijk is te vinden, zeker als je verwacht dat die kennis heeft op alle onderdelen van het SEO vakgebied of alle werkzaamheden kan uitvoeren.
Heb je geen trek om zelf de SEO-kennis op te doen maar wil je wel op korte termijn over alle mogelijke SEO kennis beschikken? Dan is het inhuren van een SEO bureau een goede keuze. Een gespecialiseerd bureau heeft op alle vlakken kennis in huis, waardoor zij jou naar de volgende stap helpen. Je kunt alle SEO werkzaamheden uitbesteden aan een extern bureau, waardoor je zeker weet dat je goede resultaten gaat boeken. Nadeel is dat je doorgaans meer kwijt bent en dat je als zzp’er soms te maken krijgt met de minder ervaren krachten.
Er zijn genoeg SEO bureaus te vinden die zich toeleggen op het ondersteunen van zzp’ers. Een voorbeeld is SmartRanking, een jong bureau uit Groningen. Dit zijn geen jongens (en meiden) van het snelle geld, maar specialisten die gaan voor focus en jouw SEO resultaat.
Doe een SEO Audit
Om een overzichtelijk beeld te krijgen van de mate van vindbaarheid van jouw website, is het mogelijk om een SEO Audit te doen. Dit kan doorgaans tegen een lage prijs en vormt een goed startpunt om de vindbaarheid van je website te verbeteren.