Het is altijd makkelijker een kleine en specifieke doelgroep te bedienen, dan een grote en onduidelijke doelgroep. Je hebt niet het geld om iedereen snel en goed te bereiken én je hebt niet de tijd en middelen om alle soorten klanten goed te bedienen. Welke online marketingstrategie moet je nu op je doelgroep toepassen?
Bepaal eerst duidelijk je doelgroep!
Via een uitgekiende marketingstrategie kun je veel meer potentiële klanten bereiken dan je primaire doelgroep. Toch maak je het voor jezelf een stuk makkelijker als je weet wat de gemeenschappelijkheden en kenmerken zijn van je meeste klanten. Dan kun je beter op de multimedia massa schieten zodat je meer raakt dan alleen wat toevallige passanten. Als je een bepaalde expertise en specialisme hebt, kun je ook bedenken welke bestaande klanten en prospects daar behoefte aan hebben. Zorg eerst dat jij jouw doelgroep helder voor ogen hebt!
Vorm het juiste beeld van jouw klanten
Welke zaken jou een beeld geven van je klanten, is sterk afhankelijk van de branche waarin je werkt en of je bedrijven of particulieren als klant hebt. Voor bedrijven kun je een onderverdeling maken in bedrijfsgrootte, profit/non-profit, branches, vakgebieden en regio. Consumenten kun je indelen op basis van geslacht, leeftijd, gezinssituatie, woonplaats, regio, hobby's, interesses en allerlei andere elementen die groepen mensen gemeen hebben. Als je weet wat voor bedrijven of particulieren jouw doelgroep vormen, is het zaak te onderzoeken of deze doelgroep bij jou, je bedrijf, je ambities en de door jou gewenste winst past, samen met jouw ondernemersambities.
Ken jij het antwoord op deze vijf vragen?
1. Waar heeft je doelgroep behoefte aan?
Als je nog niet goed op de hoogte bent van de behoeftes van je prospects en klanten, is het verstandig om op zoek te gaan naar deze antwoorden. Dan kun je namelijk beter inspelen op deze behoeftes en hebben klanten een goede reden om juist met jou zaken te doen
2. Heeft je doelgroep de juiste grootte?
Als kleine ondernemer heb je minder klanten nodig dan grotere concurrenten om geld te verdienen, maar er is een ondergrens. Daarom moet je jezelf altijd afvragen of je doelgroep die jij voor ogen hebt groot genoeg is om er geld aan te kunnen verdienen en je ambities te verwezenlijken.
3. Is je doelgroep kapitaalkrachtig genoeg?
Natuurlijk stop je als ondernemer (veel) energie in iedere klant. Niet zelden is dat meer energie dan je vooraf denkt of zou willen. Als je (meer) winst wil maken, moet je in ieder geval aan een deel van je klanten redelijk kunnen verdienen. Dat is moeilijker met klanten met weinig budget. Vraag je dus altijd af waar de behoefte aan jouw product of dienst en ruime budgetten samenkomen. Zorg dus altijd voor een goede balans tussen een minder kapitaalkrachtige doelgroep (voor kleinere klussen) en een meer 'draagkrachtige' groep waarbij de kans groot is dat je hier meer aan kunt verdienen, dus minder klanten hoeft te bedienen.
4. Is het de juiste doelgroep?
Is je doelgroep in staat jou en je bedrijf te brengen waar jij heen wilt? Passen je huidige relaties bij jouw bedrijfsdoel? Is je doelgroep duidelijk genoeg om hun behoeften in kaart te kunnen brengen en daarop in te spelen? Is je doelgroep bovendien onderscheidend genoeg dat je deze ook effectief kunt benaderen?
5. Past je doelgroep bij jou?
Essentieel om te kunnen beoordelen of je wel met de juiste doelgroep werkt of niet. Heeft deze doelgroep je in de afgelopen periode gebracht wat je wilde? Heeft deze doelgroep die winst opgeleverd die je voor ogen had? Welke toegevoegde waarde heeft deze doelgroep voor jou. Zijn er ambassadeurs die mond-tot-mond reclame voor je verrichten? Kortom het is nooit verkeerd om een (her)definiëring van je doelgroep te maken, om te kunnen bepalen of je met hen nog steeds op de goede weg zit.
Kies duidelijk je doelgroep
Als je weet dat je doelgroep en markt passen bij je bedrijfsdoel en jezelf, kun je kiezen welke plaats jij in die markt wilt gaan innemen. Voldoet je doelgroep niet of is deze moeilijk benaderbaar, dan moet je andere keuzes maken. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je doelgroep te vergroten of verkleinen en op basis van een of enkele van de door jou gekozen criteria. Ook kun je je aandacht verschuiven naar een aangrenzende doelgroep die beter past bij de positie die je in de markt wilt innemen. Tenslotte kan het zijn dat je doelgroep verandert doordat je nieuwe activiteiten hebt ontwikkeld en hier andere klanten bij passen. Blijf in elk geval altijd de focus houden op je doelgroep!