Met het nieuwe btw-id is de privacy van ondernemers met een eenmanszaak beter beschermd. Door de veranderingen nu al voor te bereiden, zijn ondernemers klaar om vanaf 1 januari 2020 het nieuwe btw-id te gebruiken.
Nieuw btw-id voor zakelijke contacten
Het nieuwe btw-id is vanaf 1 januari 2020 geldig en bedoeld voor zakelijke contacten. Dat betekent dat ondernemers het nummer vanaf 1 januari 2020 moeten gebruiken op hun facturen en hun website. Maar zij moeten het nieuwe btw-id bijvoorbeeld ook doorgeven aan hun boekhouder en vaste leveranciers in binnen- en buitenland. Ook als je klanten hebt die aan selfbilling doen, en jou dus een factuur sturen, hebben zij je nieuwe btw-id nodig. En gebruik je administratiesoftware voor je boekhouding? Dan kan het zijn dat je daar ook je nieuwe btw-id moet vermelden.
Ondernemers die internationaal zakendoen
Je koopt of verkoopt goederen of diensten in het buitenland, gebruiken ook internationaal het btw-id vanaf 1 januari. Vanaf 1 januari 2020 is je onderneming namelijk in VIES te vinden onder het nieuwe btw-id. Om het makkelijk te maken heeft de Belastingdienst dit factsheet gemaakt:
- Je levert aan andere EU-landen? Zorg dat je nieuwe btw-id vanaf 1 januari 2020 op facturen staat en gebruik je omzetbelastingnummer voor de opgaaf IPC.
- Je koopt uit andere EU-landen? Geef je btw-id door aan EU-leveranciers. Zij moeten het nummer vanaf 1 januari 2020 gebruiken op facturen aan jou en bij de opgaaf IPC.
- Je vraagt btw terug uit andere EU-landen? Je gebruikersnaam voor het VAT Refund Portal blijft na 1 januari 2020 hetzelfde.
- Je importeert goederen? Gebruik je nieuwe btw-id vanaf 1 januari 2020 op douanedocumenten of vraag je douane-expediteur je nieuwe btw-id te gebruiken.
De factsheet ‘Btw-id: internationaal zakendoen’ is hier te downloaden.
Het huidige btw-nummer, dat we nu omzetbelastingnummer noemen, gebruiken ondernemers voortaan alleen voor contact met de Belastingdienst.
Ga voor meer informatie over het nieuwe btw-id naar: belastingdienst.nl/btw-id.