Dit blijkt uit onderzoek van juridisch dienstverlener DAS onder 250 bedrijven tot 200 medewerkers.
De helft van de ondernemers heeft in de afgelopen vier jaar hun algemene voorwaarden niet aangepast. Vooral de kleinere bedrijven tot 50 werknemers gebruiken geen algemene voorwaarden.
Een veel voorkomende fout die ondernemers maken in de algemene voorwaarden is volgens DAS het niet duidelijk vastleggen van de betalingstermijn.
Ook voorwaarden die niet gelden voor meer- en minderwerk, te generieke voorwaarden, het niet dekken van de lading van de overeenkomst, geen vastgelegde leveringstermijn en het ontbreken van indekking van schadeplichtigheid bij te late levering komen vaak voor.
Gevolgen
Doordat de algemene voorwaarden vaak verouderd zijn ontstaan er meer klachten van klanten. Maar liefst 58 procent geeft aan dat er het afgelopen jaar een of meerdere klachten zijn ontvangen. Bovendien was het afgelopen jaar een toename (14 procent) van het aantal klachten te zien.
Een ander gevolg van de verouderde algemene voorwaarden is dat in de afgelopen maanden het betalingsgedrag van klanten is verslechterd. Zeventien procent betaalt de verstuurde rekeningen niet op tijd, zo blijkt uit het onderzoek van DAS. Hierdoor hebben vier op de tien bedrijven meer moeite om hun rekeningen betaald te krijgen.
Veel bedrijven regelen liever zelf de inning in plaats van dat zij de openstaande rekeningen uit handen geven.
Bron: Nuzakelijk