#ZZPUpdate week 42: dwangbevel dreigt voor bedrijven met coronaschuld, overheid betaalt zich scheel aan externe inhuur en zzp’ers slachtoffer van advertentiefraude
Dwangbevel dreigt voor kleine bedrijven met coronaschuld
Circa 21.000 ondernemers in Nederland hebben nog helemaal niets van hun coronaschuld ingelost. Daarbovenop hebben nog eens 40.000 zelfstandigen een betalingsachterstand bij het terugbetalen van hun coronaschuld. Deze nieuwe cijfers heeft staatssecretaris Marnix van Rij van Fiscaliteit en Belastingdienst deze week naar de Tweede Kamer gestuurd.
Desondanks gaat het de goede kant op met het terugbetalen van de coronaschulden, stelt Hans Biesheuvel als voorzitter van ondernemersvereniging ONL (Ondernemend Nederland). De totale schuld is gedaald van 47 miljard euro in maart 2022 naar 13 miljard euro nu. “Er zijn nog steeds ondernemers die denken dat het alsnog kwijtgescholden wordt én je hebt ondernemers die het gewoon nog heel lastig hebben en alle eindjes aan elkaar moeten knopen om überhaupt terug te kunnen betalen.”
Voor de 21.000 (vooral kleine) bedrijven wordt de betalingsregeling ingetrokken. Na een aanmaning – die tot december dit jaar worden verstuurd – kunnen ze een dwangbevel tegemoet zien. Dan zit er niets anders op dan de schuld in één keer terug te betalen of er wordt beslag op de spullen gelegd. Staatssecretaris Van Rij heeft laten weten dat de invordering wordt stopgezet als de ondernemer instemt met een betalingsregeling of een sanering.
De meeste betalingsproblemen komen voor in de sectoren bouw, transport, horeca en detailhandel. Volgens Biesheuvel draait vooral de bouw- en transportsector momenteel minder goed. “Daar heb je heel veel zzp'ers en ik vrees dat het daar een behoorlijk slagveld aan het worden is. Als je nu niets doet, heb je echt een probleem. Dus ik raad iedereen aan om contact op te nemen met de Belastingdienst.”
Vakbonden mogen Temper-zzp’ers niet vertegenwoordigen
De Amsterdamse rechtbank heeft FNV en CNV een gevoelige tik op de vingers gegeven. De vakbonden mogen zich niet namens de werkenden van het horecaplatform opwerpen. FNV en CNV proberen de zzp’ers van Temper als schijnzelfstandige neer te zetten, maar ongeveer 15.000 medewerkers van het platform hebben via een opt-outmail laten weten zich niet door de vakbonden te willen laten vertegenwoordigen. De rechter gaat hierin mee en heeft in een tussenvonnis bepaald dat FNV en CNV zich niet als belangenbehartiger van alle mensen die via Temper aan werk komen mogen presenteren.
Er loopt al sinds 2020 een rechtszaak tussen de vakbonden en Temper, waarbij de bonden de inzet hebben om de Temper-medewerkers als werknemers te classificeren en niet als zzp’er. Op die manier krijgen zij de nodige bescherming als ze ziek worden en kunnen ze pensioen opbouwen, aldus FNV en CNV. Temper zegt echter dat ze geen werknemer zijn, maar dat de mensen die via Temper werk vinden zelfstandig ondernemer zijn. Het is reden dat Temper sinds begin dit jaar de mensen heeft opgeroepen om, als ze het hiermee eens zijn, dit te laten weten aan de rechtbank.
Een aanzienlijk deel van de mensen die via het digitale prikbord Temper op freelancebasis werken heeft aangegeven niet door de vakbonden vertegenwoordigd te willen worden. De rechtbank ontving 15.298 opt-outs, ofwel bijna een kwart van de 61.292 Temper-werkers. Tot 5% was acceptabel geweest, aldus de rechtbank, die een streep zet door alle eisen van FNV en CNV met betrekking tot individuele gevallen.
Volgens Temper laat de uitspraak zien dat veel werkers verlangen naar meer flexibiliteit en vrijheid in hun leven. En een hervorming van de arbeidsmarkt noodzakelijk is. De vakbonden balen van het tussenvonnis, maar ze houden zich vast aan de verdere inhoudelijke behandeling van de zaak of de Temper-werkers al dan niet zzp’ers of werknemers zijn. FNV won onlangs een rechtszaak over schijnzelfstandigheid van maaltijdbezorger Deliveroo.
De rijksoverheid heeft in 2022 fors meer geld uitgegeven aan de inhuur van externe krachten dan volgens de eigen norm is toegestaan. Van de 18,9 miljard euro aan personeelskosten ging vorig jaar 2,6 miljard euro naar zzp’ers of uitzendkrachten. Dat is 700 miljoen euro meer dan de bedoeling was. Vooral voor de afhandeling van de toeslagenaffaire en het repareren van de aardbevingsschade in de regio Groningen zijn veel freelancers ingezet.
Zzp’ers en uitzendkrachten waren in 2022 verantwoordelijk voor 14,2% van de personeelskosten van de overheid. Volgens de in 2010 bedachte Roemer-norm (vernoemd naar de voormalige SP-leider) mag een ministerie maximaal 10% van de personeelskosten aan externe inhuur uitgeven. Dit lukt overigens al jaren niet. Sinds 2019 lopen de uitgaven aan inhuur ten opzichte van de totale personeelskosten gestaag op.
Kamerlid Pieter Omtzigt (NSC) toont zich kritisch. “Wat opvalt, is dat ze ook relatief dure krachten inhuren. Heel veel mensen bij de hersteloperaties. Operaties die een langere periode duren. En dan dien je mensen eigenlijk gewoon in dienst te nemen.” Volgens SP-Tweede Kamerlid Nicole Temmink ꞌbetaalt de overheid zich scheel aan dure consultantsꞌ. Dat er externen worden ingehuurd om de toeslagouders en de gedupeerden in Groningen te compenseren, is op zich het probleem niet, zegt Temmink. “Het is op zich een goed doel, als die mensen ook daadwerkelijk geholpen worden. Maar veel toeslagenouders en Groningers zitten nog steeds in de ellende, en ondertussen wordt een hele beroepsgroep er beter van.”
Behalve dat het de overheid al jaren niet lukt om zich aan de eigen normen te houden waar het gaat om de inhuur van externen, groeide het ambtenarenbestand ook explosief. In 2018 waren het er iets meer dan 111.000. In 2022, vijf jaar later, waren het er ruim 138.000. Dat komt neer op een stijging van bijna 22%.
Radar ontvangt de laatste tijd steeds meer klachten van zzp’ers of kleine bedrijven die slachtoffer zijn geworden van advertentiefraude. Het consumentenprogramma van AVROTROS besteedde hier deze week aandacht aan. De zzp’ers hebben recentelijk in een lokale krant geadverteerd. Ze worden hierna gebeld met het aanbod om gratis of voor weinig geld nog een keer te adverteren. Bij advertentiefraude wordt men dan alleen niet gebeld door de lokale krant waar is geadverteerd, maar door een bedrijf.
Dit bedrijf stuurt vervolgens een mail of brief met het verzoek om je bedrijfsgegevens te controleren en het ondertekend terug te sturen. Via je handtekening blijk je akkoord te zijn gegaan met een overeenkomst die je geld kost. Als je de factuur die hierop volgt niet snel betaalt, dreigt het bedrijf met een incassobureau. Advertentiefraude is volgens de wet strafbaar. De politie raadt zzp’ers en kleine zelfstandigen die een factuur hebben ontvangen en achteraf het gevoel hebben te zijn misleid, aan om deze factuur niet te betalen. Het is wel zaak om het advertentiebureau te informeren – bij voorkeur via aangetekende post of mail – dat je het niet eens bent met de eis en waarom. Zet hier nooit je handtekening onder om misbruik hiervan te voorkomen.
Voor een succesvol verweer is het van belang om goed de algemene voorwaarden van de getekende opdrachtbevestiging te lezen, te bekijken of er sprake is van een rechtsgeldige overeenkomst of dat er sprake is van dwaling en bedrog. Een verweer betekent niet automatisch dat je als zzp’er onder de overeenkomst uitkomt. Vaak moet hier een rechter over oordelen.
Strenge milieuregels drijven zzp’ers uit Amsterdam
Steeds meer zzp’ers met een klusbusje of bestelauto op benzine of diesel nemen geen werk meer aan in Amsterdam vanwege de strenge milieuregels. Binnen de Ring A10 wordt Amsterdam tussen 2025 en 2030 verboden terrein voor vrachtwagens en bestelauto’s op benzine of diesel. Ondernemers voorzien grote problemen en gaan de hoofdstad waar mogelijk mijden. “Als jij straks in Amsterdam een bouwvakker nodig hebt, betaal je de hoofdprijs.”
De gemeente Amsterdam werkt toe naar een volledig uitstootvrij verkeer in 2030. Nieuwe bestelauto’s en vrachtwagens op diesel die na 2025 worden aangeschaft zijn dan niet meer welkom binnen de Ring A10, voor bestaande wagens komt er een overgangsregeling − voor jonge bestelwagens tot 2027 of 2028, afhankelijk van de emissieklasse. Vrachtwagens die na 2020 in gebruik zijn genomen, mogen tot 2030 de stad in. Vrachtwagens die vóór 2020 zijn aangeschaft, zijn na volgend jaar al niet meer toegestaan binnen de Ring A10.
Eenpitters met klussen in Amsterdam twijfelen hardop of ze nog binnen de milieuzone gaan werken als ze daar een uitstootvrije bestelbus voor moeten aanschaffen. Dat is voor velen financieel geen haalbare kaart. En als je als zzp’er dan al bent overgestapt op een elektrische bus, is het meestal niet eenvoudig om dicht bij de klus een laadpaal te vinden. Zzp’er Hans van Dort hoort van collega’s dat ze niet meer naar Amsterdam komen als ze straks de stad niet meer in mogen met hun benzine- of dieselbus. Hij hoort het ze al zeggen: “Sorry, we komen niet meer. Zet maar een emmer neer.”
Heb je twijfels of een vraag over een overeenkomst, modelcontract of heb je een geschil? Heb je een juridisch probleem? Neem dan snel contact op het de juridische helpdesk van Het Ondernemerscollectief: daar kun je terecht als je een vraag hebt of advies wilt.
Bedankt voor je interesse in deze download. Wij hebben deze download beschikbaar gesteld via zzpmodelovereenkomsten.nl, je kunt jezelf daar gratis aanmelden, online het model invullen, online ondertekenen en bewaren. Klik hier om jezelf gratis aan te melden.
Volg deze link om het door jouw opgevraagde item in te kunnen zien.
Je bent ingelogd en kunt direct downloaden!
Om een bestand te kunnen downloaden of in te kunnen zien, moet je ingelogd zijn. Login of registreer jezelf gratis!