• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Merendeel van zzp’ers vindt uitdaging in zijn opdracht

De Nederlandse zzp-markt stevent af op één miljoen professionals. De groei is grotendeels te danken aan zzp’ers in de zakelijke dienstverlening, ook wel zelfstandig professionals (zp’ers) geheten. De zelfstandig professional waardeert de opdracht die hij uitvoert voor zijn opdrachtgever gemiddeld met het cijfer 7,9. Slechts 9 procent geeft aan dat hij uitdaging mist in zijn opdracht. Dit blijkt uit de derde editie van ZP Facts, de kwartaalmonitor voor de zp-markt.

De Nederlandse zzp-markt stevent af op één miljoen professionals. De groei is grotendeels te danken aan zzp’ers in de zakelijke dienstverlening, ook wel zelfstandig professionals (zp’ers) geheten. De zelfstandig professional waardeert de opdracht die hij uitvoert voor zijn opdrachtgever gemiddeld met het cijfer 7,9. Slechts 9 procent geeft aan dat hij uitdaging mist in zijn opdracht. Dit blijkt uit de derde editie van ZP Facts, de kwartaalmonitor voor de zp-markt.

Zelfstandig professional waardeert opdracht gemiddeld met 7,9
ZP Facts deed onderzoek naar goed opdrachtgeverschap en specifiek naar het thema kennisdeling tussen zp’ers en hun opdrachtgevers. Uit de analyse van ruim 700 enquêtes onder zelfstandigen blijkt dat zij over het algemeen tevreden zijn over hun opdracht; ze geven deze gemiddeld het cijfer 7,9. Van de ondervraagde zelfstandig professionals geeft 82 procent aan op een passende opdracht te zitten.

Voldoende uitdaging voor merendeel zp'ers

Professionals zoeken doorgaans een uitdagende opdracht waarbij ze kwaliteit kunnen leveren en innovatief kunnen zijn. De resultaten uit de enquête heeft ZP Facts aangehouden tegen de karakteristieken van opdrachten. Hieruit blijkt dat één op de tien zp’ers een opdracht uitvoert die niet uitdagend genoeg is. Aan de andere kant is voor 9 procent van de zp’ers de opdracht juist te uitdagend. De discrepantie brengt voor de opdrachtgever het gevaar met zich mee dat de zp’er zich in mindere mate inzet voor de opdracht. Terwijl de zelfstandige niet zijn volle potentieel benut of juist overwerkt zou kunnen raken doordat de opdracht te hoog gegrepen is.

Meer betrokken
Hicks, O’Reilly & Bahr (2014) concludeerden in hun onderzoek dat medewerkers die vinden dat hun kennis en vaardigheden goed aansluiten bij hun werk meer betrokken zijn. Het onderzoek van ZP Facts heeft aangetoond dat zp’ers die meer betrokken zijn bij hun opdrachten en opdrachtgever meer kennis met die organisatie delen. Hierdoor ontstaat een  win-winsituatie; passende opdrachten leiden tot meer betrokken zelfstandigen, waardoor zij eerder geneigd zijn kennis te delen. De opdrachtgever haalt zo het beste uit zijn flexibele schil.

Prof. Dr. Arjan van den Born van de Universiteit van Tilburg die het onderzoek voor ZPFacts mede uitvoerde: ‘Het is in het belang van opdrachtgevers dat zij zp’ers voldoende uitdaging blijven bieden, om zodoende het volle potentieel uit de ingehuurde professional te halen. Het is uiteraard ook de verantwoordelijkheid van de zelfstandig professional om voldoende uitdaging te zoeken binnen zijn bestaande opdracht. Mocht dat niet mogelijk zijn, is een andere opdracht vinden die deze uitdaging wel biedt de enige optie. Dit heeft in dat geval voordelen voor zowel de opdrachtgever als de zp’er. De zp’er kan zich bij een andere opdrachtgever verder ontwikkelen en de opdrachtgever kan op zoek naar een zp’er die zich wel uitgedaagd voelt, wat de betrokkenheid bij het project en de organisatie vergroot en daarmee de kennisdeling.’

Blogs

ZZP Agenda