Om de zzp’er in de journalistiek en communicatie een steun in de rug te geven, hen zichtbaar te maken en een positieve impuls te geven organiseert bureau [De Redactie] op 26 maart 2013 in Amsterdam de ZZP’erdag.
De situatie van de (onzichtbare) zzp’er
Ontslagen bij uitgeverijen en communicatieafdelingen zijn aan de orde van de dag. De mensen die het treft zien zich geconfronteerd met de vraag: hoe nu verder? Zelfstandigheid is voor velen een logische stap en het aantal zzp’ers in media en communicatie groeit hierdoor snel. 66% van de journalisten en 60% van de communicatieprofessionals werkt inmiddels zelfstandig.
Startende ondernemers, maar ook ervaren freelancers, hebben veel vragen en zitten met onzekerheden. Zij vertegenwoordigen een partij die vaak over het hoofd gezien wordt zoals te lezen in een artikel in nrc next over de onzichtbare zzp’er Door een snel veranderende markt, veel concurrentie en nieuwe wet en regelgeving voor zelfstandigen zonder personeel, zijn er veel kopzorgen, maar ook veel kansen! Flexibiliteit maakt de zzp’er in deze tijd een populaire optie voor bedrijven en instellingen.
Een zaal vol creatieve ondernemers
Een (startende) zzp'er in tekst en communicatie heeft tientallen specifieke vragen, die niet altijd door de Kamer van Koophandel of Google beantwoord kunnen worden. Op de ZZP'erdag delen doorgewinterde zzp’ers in media en communicatie alles wat ze weten over succesvol freelancen. Zo ontstaat vanzelf zin en inspiratie om met de bezem door de eigen 'bedrijfsvoering' te gaan. Hoe onderscheid ik mij van de rest? Ik heb een leuk idee, maar hoe vertaal ik dit naar een verkoopbaar artikel? Klantgericht freelancen, waar begin ik? Is mijn uurtarief niet te laag? Verzekeren, te duur?
Zet jouw unieke merk op de kaart
Het programma kent een logische opbouw, en start met de belangrijkste vraag: wat onderscheidt mij eigenlijk van de rest? Hoe je dat 'unieke merk' op de kaart zet, vertelt spreker Ludo de Boo. 'Hybride' zzp'er Hans Vos gaat in op klantgerichtheid. 'Want dat maakt het verschil. Niet passief wachten op een klusje, maar meedenken.'
Van vaag idee naar publicatie
Meike Huber, freelancer voor onder meer Volkskrant Magazine, Trouw, Intermediair, Quote en Bright, weet hoe je als freelancer een 'leuk idee' vertaalt naar euro's op de bankrekening. Factureren is fijn, maar op de rit blijven ook. Timemanagementcoach Eline Janssen: 'Zeker in deze tijd wil je flexibel zijn en iets extra’s doen voor je klant. Maar bewaak je grenzen, ook al ben je 24/7 in dienst ... van jezelf.'
Met je broodje langs de kenners
Tussen de lezingen door is er een Rond-de-tafel-lunch. Met een bordje in de hand gaan deelnemers langs verschillende thematafels en spreken met vakgenoten en kenners over talentontwikkeling, de markt, digitale communicatie, social media en meer. Martijn Pennekamp, de oprichter van het startersplatform ikwordzzper.nl is hierbij aanwezig. Afsluitend is er een netwerkborrel.
De ZZP'erdag is interessant voor zowel verse freelancers als voor zzp'ers die al even meelopen. Meer informatie of direct inschijven? Kijk op www.zzperdag.nl
De leden van Het Ondernemerscollectief krijgen 10% korting op de entree, bekijk het aanbod hier.