Tachtig procent van de zzp'ers spaart geen vakantiegeld
ABN AMRO meldt vandaag dat 93% van de zzp’ers geen enkel zakelijk risico ziet als zij op vakantie gaan. Ook geeft zo’n 80% aan dat zij geen vakantie geld sparen. Daarnaast geeft zes op de tien zijn leven als zzp’er een 7,5. Al met al heeft Nederland dus veel tevreden zzp’ers.
De resultaten zijn tot stand gekomen naar aanleiding van de ZZP-Index, uitgevoerd door GfK in opdracht van ABN AMRO.
Vakantiegeld in uurtarief
Van de zzp’ers die wel vakantiegeld hebben, zegt 9% van hen hier rekening mee te houden in het uurtarief. Zo’n 15% van de zelfstandigen zegt elke maand opzij te zetten voor een vakantie. 93% van de zzp’ers ziet geen enkel risico als ze op vakantie gaan: zij voelen zich volgens het onderzoek niet gebonden aan een vaste locatie en combineren hun vakantie en werk.
Eigen netwerk
Dankzij economische groei zag een kwart de omzet stijgen. Het aantal zzp’ers dat wel eens zonder werk zit, daalde van 30% naar 24%. De meeste opdrachten komen vooral via het eigen netwerk, echter is mond-tot-mond-reclame ook belangrijk, net als een eigen website en sociale media.
Maatschappelijk ondernemen
Ook werd er onderzocht hoe belangrijk de inhoud van een opdracht voor de zzp’ers is: een derde geeft aan dat de inhoud belangrijker is dan de omzet. 13% vindt de omzet leidend, 30% vindt duurzaam ondernemen belangrijk en 35% zegt maatschappelijk te ondernemen.
----
Van Gesthuizen: zzp'er in bouw moet hoger tarief vragen
Het FD meldde vorige week dat, naar aanleiding van de hogere tarieven in de bouw, zzp’ers in ed bouw wordt geadviseerd hun tarieven te verhogen. Dat advies komt van FNV Bouw en Wonen. Verdienen zzp’ers in de bouw minder dan € 35 tot € 45 per uur, dan kunnen ze hun tarieven beter verhogen.
Branchevoorzitter Sharon vanGesthuizen vindt dat zzp’ers beter beloond moet en worden én zich beter moeten kunnen verzekeren. Daar horen hogere uurtarieven bij, vindt van Gesthuizen.
----
Uurtarief zzp’ers even hoog als vorig jaar
Afgelopen week meldden we het al op ikwordzzper.nl: het gemiddelde uurtarief van zzp’ers is even hoog als vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Hoofdkraan.nl op basis van cijfers van 15.000 offertes. Zzp’ers in de marketing/communicatie hebben het slecht te verduren, net als tekstschrijvers, social mediaspecialisten en vertalers, die hun uurtarieven zagen dalen.
Zzp’ers die actief zijn in de analyse/adviesbranche gaan er het meest op vooruit.