• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

Voordelig autorijden zonder bijtelling en met subsidie!

Hoe kan ik als ZZP’er mijn autokosten zo laag mogelijk houden en toch in een fatsoenlijke auto rijden?
 

Dat is mogelijk met een <50gr CO2 auto. Dit zijn auto’s die voorzien zijn van een elektromotor en accupakket. Ook wel hybride auto genoemd of volledig elektrisch zijn aangedreven.
 
De bekendste is de Toyota Prius maar dan wel de laatste variant, Plug-In of Opel Ampera/Chevrolet Volt. Die kun je namelijk opladen met een stekker en de eerste kilometers volledig elektrisch rijden waardoor de uitstoot onder de 50gr CO2 komt.
 
Maar zo’n auto is niet goedkoop zul je denken, dat lijkt maar zo want de Nederlandse Overheid stimuleert het aanschaffen van deze type auto’s met maar liefst drie subsidies.
 
De MIA (36%), KIA (28%) en VAMIL (75% variabel afschrijven) subsidies. Met name interessant voor de kleine zelfstandige die winst maakt of in de komende jaren winst gaat maken. Meer informatie over deze subsidies kun je o.a. vinden op de website.
 
Naast de Toyota Prius Plug-In, de Opel Ampera & chevrolet Volt zijn er binnenkort nog een paar hele interessante <50gr CO2 auto’s.
 
De Volvo V60 4x4 2.5 Diesel Hybrid (diesel/elektrisch)
De Tesla Model S 5+2 zitter (100% elektrisch) met 480 km actieradius
De Mitsubishi Outlander 4x4 2.0i PHEV (benzine/elektrisch)
De Fisker Karma Dutch Edition  
 
Er zijn nog wel wat meer <50gr CO2 auto’s (klik hier) maar de bovenstaande auto’s hebben een fatsoenlijke actieradius, >400 km.

Wat zijn nou de voordelen?

  • Tot 2016 geen wegenbelasting
  • Geen BPM, maar deze auto’s zijn qua productie wel duurder
  • 60 maanden (vijf jaar) 0% bijtelling
  • Drie subsidies
  • Als je frequent oplaad, extreem zuinig
  • En je draagt je steentje bij aan het milieu en dus Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)

 
Zijn er ook nadelen?

  • Om veel subsidie voordeel te hebben moet je veel winst maken, 52%IB is het beste
  • Als je je <50gr CO2 auto binnen 60 maanden verkoopt moet je het evenredige deel van de subsidies terug betalen
  • En je verliest je bijtellingvrijstelling van 60 maanden
  • <50gr CO2 auto’s zijn duurder in aanschaf ondanks het ontbreken van de BPM
  • De restwaarde is moeilijk in te schatten omdat de ontwikkeling van accupakketten en met name de oplaadtijd maar ook de kostprijs de restwaarde zal beïnvloeden
  • Je moet de auto voor 31-12-2013 registreren want vanaf 1-1-2014 wordt de instap bijtelling voor deze auto’s 7%, is toch zonde
  • En hou rekening met de aanschaf van laadpalen, voor vlot opladen

 
Men verwacht dan ook in 2013 een run op deze type auto’s.
 
Klik hier voor meer informatie over deze auto’s, subsidies en financieringsmogelijkheden.

Blogs

ZZP Agenda