Daarbij komt dat de kosten in tijd en geld die de zzp'er eraan besteden relatief laag zijn. Toch doet de website van de ene zzp'er het beter dan die van de andere. Op basis hiervan is een aantal tips voor een optimale website opgesteld.
Dit blijkt uit onderzoek naar de opbrengsten en kosten van websites van zzp’ers in Nederland naar aanleiding van een vergelijkbaar onderzoek in Groot-Brittannië. Onderzoeksbureau MediaTest heeft dit onderzoek in opdracht van SIDN uitgevoerd door middel van een online enquête onder 1.280 Nederlandse zzp’ers.
De website is voor de zzp’er een belangrijk kanaal
De Nederlandse zzp’er is massaal online te vinden. Maar liefst 95% heeft een website. Dit in tegenstelling tot in Groot-Brittannië waar slechts 65% van de zzp’ers een website heeft.
De zzp’ers geven zelf ook aan dat de website een rol speelt bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten (84%). Online verkoop is maar voor een klein deel een belangrijk doel van de site (30%). Veel meer dient de site om de online vindbaarheid te vergroten (91%), expertise aan te tonen, de geloofwaardigheid te versterken en meer bereik te genereren (allen rond de 85%).
Lage investering zorgt voor grote omzetstijging
Zoals gezegd levert de website de Nederlandse zzp’er gemiddeld € 22.500,- aan extra omzet per jaar op. Ook hier doen zij het beter dan de collega’s in Groot-Brittannië (€ 19.550,-). Interessant gegeven is dat tegenover de € 22.500,- extra omzet relatief geringe kosten staan. Per jaar zijn de kosten gemiddeld € 300,- en steekt men rond de 16 uur in de site.
Handel en bouw profiteren het meest
Opvallend is dat de ene branche de website succesvoller benut dan de andere. De extra omzet binnen handel (€ 34.250) en bouw (€ 28.600) is beduidend hoger dan die binnen verzorging, ICT en zakelijke dienstverlening (nog geen € 8.000,-). Daarnaast is de meerwaarde voor starters (tot vijf jaar actief) beduidend lager dan die van meer ervaren zzp’ers (€ 8.950 versus € 25.000).
Succesfactoren en tips
Als de kenmerken van succesvolle sites (meer dan € 10.000 extra omzet) met die van minder succesvolle (minder dan € 1.000 extra omzet) worden vergeleken, dan zijn er een aantal duidelijke verschillen. Deze verschillen leiden tot de volgende tips waar zzp’ers bij optimalisatie van hun site rekening mee moeten houden. In dit artikel uit onze kennisbank vind je overigens meer tips over hoe je jezelf succesvol online profileert.
Tip 1
Zorg ervoor dat je content up-to-date is
56% van de online succesvolle zzp’ers past de site wekelijks tot maandelijks aan. Online minder succesvolle zzp’ers doen dit minder regelmatig.
Tip 2
Zet online promotie in
51% van de online succesvolle zzp’ers doet dit tegenover 20% van de minder succesvolle. Met name Search Engine Optimization is populair bij de online succesvolle zzp’ers. Ook de kosten en tijdbesteding van online promotie zijn niet hoog. Gemiddeld besteedt men hier € 130,- en 12 uur per jaar aan.
Tip 3
Ondersteun de site met behulp van social media
80% van de online succesvolle zzp’ers zet naast de site social media en/of een app in. Onder online minder succesvolle zzp’ers is dit 66%.
Tip 4
Doe een kleine extra investering
Het verschil tussen succesvolle en minder succesvolle sites is een investering van € 250,- en 13 uur per jaar.
De resultaten van het onderzoek zijn weergegeven in een whitepaper en een infographic die je kunt downloaden van www.sidn.nl.
Wil jij ook de omzet via je website verhogen? Of zoek jij als zzp’er hulp bij het maken of ontwerpen van een website? Kijk dan eens op www.zzpwebdesigner.nl waar je webdesigners vindt die je kunnen helpen.
Wil je meer informatie over online succes? Lees dan ook eens deze artikelen: