Fiscale hulp?
Heb je vragen als:
- Welke kosten zijn aftrekbaar?
- Hoe betaal ik zo min mogelijk belasting?
Ikwordzzper.nl praat je bij. Deze week:
Verreweg de meeste zzp’ers in de zorg zijn gemotiveerde zorgverleners die het belang van de cliënt voorop stellen en niet het geld dat zij hiermee verdienen. Dit stelt SoloPartners, de brancheorganisatie voor zzp’ers in de zorg, in reactie op een deze week verschenen artikel in het AD dat zorg-zzp’ers vooral geld-gedreven zijn. “Het is meer dan jammer dat een hele groep zelfstandige zorgprofessionals wordt weggezet als graaiers. Terwijl de meeste zzp’ers enthousiaste en hardwerkende zorgverleners zijn met hart voor de zorg én de cliënt”, aldus SoloPartners.
Volgens SoloPartners worden in het in hun ogen tendentieuze artikel alle zzp’ers in de zorg over één kam geschoren aan de hand van één concrete casus en diverse, deels anonieme bronnen. “Ze worden neergezet als ongemotiveerde geldwolven.” De brancheorganisatie vindt dat de plank volledig wordt misgeslagen.
“Werken als zzp’er is een steeds populairdere keuze voor jongeren die toetreden tot de arbeidsmarkt. En dit geldt niet alleen in de zorg. Het is dan ook een illusie om te denken dat met uitsluitend goed werkgeverschap het zzp-schap op termijn verdwijnt. Dat gebeurt niet. De behoefte om zélf te bepalen wanneer en hoeveel wordt gewerkt, neemt alleen maar toe. Cao’s kunnen en willen die flexibiliteit niet faciliteren. Dit versterkt de wens om zzp’er te worden alleen maar meer.”
Naast goed werkgeverschap, wordt goed opdrachtgeverschap steeds belangrijker, stelt SoloPartners. “Iets wat in toenemende mate wordt verlangd van zorgorganisaties. Veel zorg-zzp’ers hebben, voorafgaand aan de uitvoering van een opdracht, geen enkel contact gehad met de opdrachtgever. Dat is natuurlijk bijzonder vreemd. En de zorg is ook zo ongeveer de enige sector waar dit gebeurt.” De oplossing is het persoonlijke gesprek met de zzp’er, voordat deze diensten krijgt aangeboden. “In zo’n gesprek blijkt immers snel genoeg hoe een zzp’er erin staat. En met een ongemotiveerde zorgverlener ga je vervolgens natuurlijk niet in zee.”
Bronnen: SoloPartners en AD.nl
Zzp’ers en andere ondernemers die met schulden kampen en hun belastingschuld niet kunnen betalen, kunnen nog tot komende maandag 1 april een versoepeld saneringsakkoord met de Belastingdienst sluiten. Vanwege de coronacrisis gaat de fiscus tot deze datum soepeler om met de voorwaarden om slechts een deel van de schulden aan de schuldeisers te betalen.
Een saneringsakkoord betekent dat je als zzp’er of andere zelfstandig ondernemer maar een deel van je schulden betaalt. Normaal geldt als een van de voorwaarden dat de Belastingdienst minimaal het dubbele uitkeringspercentage ontvangt van wat de ondernemer andere schuldeisers aanbiedt. Maar tot 1 april 2024 neemt de fiscus genoegen met minimaal hetzelfde uitkeringspercentage. Hierdoor is de kans groter dat ook andere schuldeisers willen meewerken aan het saneringsakkoord.
Het verzoek om een saneringsakkoord moet vóór 1 april bij de Belastingdienst binnen zijn. Het maakt daarbij niet uit of je als zelfstandig ondernemer alle benodigde informatie al voorhanden hebt. Ná 1 april heb je als zzp’er namelijk nog 90 dagen de tijd om het saneringsverzoek alsnog volledig in te vullen.
Lees ook het artikel: Als zzp'er kwijtschelding belastingen gemeente en waterschap aanvragen
Na 1 april 2024 kun je natuurlijk nog steeds een verzoek voor een saneringsakkoord indienen, maar dan ontvangt de Belastingdienst wel weer het dubbele uitkeringspercentage. Als niet alle schuldeisers akkoord gaan met jouw betalingsvoorstel, kun je ook een akkoord over een schuldregeling bereiken via de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA).
Bron: Taxence
Heb je vragen als:
De invoering van een nieuwe Europese wet die schijnzelfstandigheid moet tegengaan ten spijt, de Europese Unie moet meer grip krijgen op de platformeconomie waar bedrijven als Uber en Deliveroo deel van uitmaken. Dit stelt Gabriël van Rosmalen, die promoveert op Europees Recht en Politieke Economie aan de Universiteit Utrecht. “Mensen die voor platforms als Uber en Deliveroo werken, weten ondanks een nieuwe Europese wet nog steeds niet of ze beschermd worden.”
Begin deze maand kwamen de lidstaten in de EU tot een akkoord over betere arbeidsomstandigheden voor platformmedewerkers. De wet moet meer duidelijkheid geven wanneer iemand een zzp’er of freelancer is en wanneer een vaste medewerker. De lidstaten mogen echter zelf definiëren wanneer iemand een zelfstandige is (en geen recht heeft op sociale voorzieningen als pensioenopbouw en vakantiedagen) en wanneer een werknemer.
Een aantal lidstaten wil de vrijheid in hun nationale arbeidsrecht behouden. Uniformiteit is straks ver te zoeken, zegt Van Rosmalen, omdat elke lidstaat nu binnen twee jaar eigen criteria gaat vaststellen om te bepalen of een platformwerker zelfstandige of werknemer is. “De EU verplicht dus tot actie, maar laat het aan elke lidstaat over om specifiek te bepalen hoe die actie eruit moet zien. Het is in het geheel niet duidelijk hoe landen dit gaan oppakken.”
Lees ook de blog: Wat kun je doen om schijnzelfstandigheid te voorkomen als zzp'er?
Van Rosmalen: “Deze afgezwakte richtlijn toont aan dat de EU onvoldoende grip weet te krijgen op het nationale arbeidsrecht en de positie van de platformwerker. Het algemene belang van de EU wordt zo verwaterd door lidstaten die het nationale belang vooropstellen, met Frankrijk als meest uitgesproken regering tégen.” Dit is niet in het belang van de platformwerker, meent Van Rosmalen. “Er bestaat het risico dat een nationaal kader onvoldoende bescherming biedt. Daarbij komt dat de verschillende criteria erg uiteen kunnen gaan lopen.”
Bron: NRC
Heb je vragen als: wat zijn mijn risico's, ben ik schijnzelfstandig of: wat gebeurt er nu de handhaving van de wet (opnieuw) wordt opgepakt?
De helpdesk van Het Ondernemerscollectief staat voor jou en je vragen klaar.
Het registreren is niet gelukt. Waarschijnlijk ben je al geregistreerd met dit e-mailadres.