• Laatste update:
  • Plaatsingsdatum:

zzp’er minder kieskeurig bij selectie van bemiddelaar

Zzp’ers zijn in vergelijking tot vorig jaar minder kieskeurig bij de selectie van een bemiddelaar. De zzp’er let minder op het aantal opdrachten (-32%), de namen van opdrachtgevers (-26%), ervaringen van anderen (-28%) en de marge en kosten (13%). Marge is en blijft het belangrijkste aspect, voor iedere zzp’er die zich oriënteert op een (nieuwe) bemiddelaar. Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 519 zzp’ers, in opdracht van Yacht.

Zzp’ers zijn in vergelijking tot vorig jaar minder kieskeurig bij de selectie van een bemiddelaar. De zzp’er let minder op het aantal opdrachten (-32%), de namen van opdrachtgevers (-26%), ervaringen van anderen (-28%) en de marge en kosten (13%). Marge is en blijft het belangrijkste aspect, voor iedere zzp’er die zich oriënteert op een (nieuwe) bemiddelaar. Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 519 zzp’ers, in opdracht van Yacht.

Marge belangrijkste argument, gevolgd door ervaringen van anderen
De marge en kosten die de bemiddelaar hanteert, is het eerste waar de zzp’er naar kijkt als hij overweegt zich aan te melden of in te schrijven. Ervaringen van anderen komen op de tweede plaats (2), gevolgd door (3) branche-specifieke opdrachten, (4) namen van opdrachtgevers en (5) beroepsspecifieke opdrachten. De zzp’er let bovendien steeds meer op zogenaamd social proof (+17%): hoeveel andere zzp’ers hebben zich al bij de betreffende bemiddelaar ingeschreven?

Transparantie van belang
Zeven op de tien zzp’ers (70,3%) staat minimaal bij één bemiddelaar ingeschreven. 68% van hen scoort weleens een opdracht via een bemiddelaar, en gemiddeld staat de zzp’er bij 3,6 bemiddelaars ingeschreven. De zzp’er vindt vooral transparantie (7,2), tarief (6,8), betalingstermijn (6,7) en marges (6,5) belangrijk voor goede bemiddeling. Het aantal opdrachten (6,2) en het aantal opdrachtgevers (6,0) dat de bemiddelaar biedt, is minder van belang voor de zzp’er. In de “Intermediair van het Jaar”-verkiezing, georganiseerd door ZZP Barometer, worden alle intermediairs in Nederland getoetst aan deze criteria via referenties van zowel zzp’ers als inleners (opdrachtgevers).

Over het onderzoek
De onderzoeksresultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 519 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan één miljoen zzp’ers die Nederland kent (CBS, 2015). Dit zzp-onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Yacht, kennispartner van ZZP Barometer op het gebied van “Bemiddeling en marge”.

De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic:

Blogs

ZZP Agenda