Zzp’er toont flexibiliteit en waarde voor mobiliteit Nederlandse beroepsbevolking
Uit onderzoek van ZZP Barometer is gebleken dat 64,7% van de zzp’ers bereid is zich om te scholen – eventueel zelfs tot een andere sector – als hij daardoor meer opdrachten kan krijgen. 60,5% is hiertoe bereid als hij daardoor een hoger tarief kan ontvangen. “De zzp’er toont hiermee zijn flexibiliteit en waarde voor de Nederlandse beroepsbevolking,” aldus initiatiefnemer Jeroen Sakkers.
25,7% is niet bereid zich om te scholen en dus aan te passen om meer opdrachten te krijgen, waar 28,1% daartoe niet bereid is voor een hoger tarief. Dit betekent dat deze zzp’ers, freelancers en interim professionals zich juist inflexibel en niet-ondernemend opstellen, dat zij meer dan voldoende opdrachten hebben met een tarief dat voldoet aan hun wensen of dat zij andere motieven hebben voor hun zelfstandigheid.
Ondanks de inspanningen van opdrachtgevers zelf – maar ook van bemiddelaars, detacheerders en zelfs brokers – om de zzp’er, freelancer en interim professional te faciliteren in opleiding en persoonlijke ontwikkeling, zit deze daar niet op te wachten: 95,8% regelt deze zaken het liefst zelf en geeft aan hier geen opdrachtgever of klant voor nodig te hebben. De zzp’er maakt zelf dan ook gemiddeld meer dan 1.100 euro per jaar vrij voor zijn opleiding en persoonlijke ontwikkeling. 27,7% van de zzp’ers maakt echter helemaal geen budget vrij voor opleiding en persoonlijke ontwikkeling.
Slechts 29% van de opdrachtgevers geeft de zzp’er mogelijkheden om zichzelf verder te ontwikkelen op het gebied van zijn specialisme. Er is een potentieel risico dat dit zorgt voor een minder gespecialiseerd gilde van vakmensen, echter het meerendeel van de zzp’ers zorgt er in zijn eigen tijd – en met eigen middelen – voor dat hij zich alsnog verder kan ontwikkelen. Daarnaast geeft 50,8% van de zzp’ers aan minder kans op (verticale) promotie te hebben dan interne medewerkers – daar kan de opdrachtgever wel (beter) in faciliteren.
Het volledige rapport “Goed opdrachtgeverschap” inclusief de 12 belangrijkste criteria voor goed opdrachtgeverschap vind je hieronder.
Bron: ZZP Barometer
Afbeelding: Intermediair