Tozo 2 langer dan verwacht, drie keer zoveel zzp’ers in bijstand
Eerst dan maar het goede nieuws, voor zover je daarvan in dit verband kunt spreken. De regeling Tozo 2 wordt met vier maanden verlengd in plaats van met drie maanden. Zzp’ers die financieel in de problemen komen, kunnen daardoor een extra maand gebruik maken van de regeling. Daarmee loopt Tozo 2 tot en met 30 september. Dit staat in de brief die donderdag 28 mei door minister Wouter Koolmees (SZW, D66) naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Een meevaller voor het groeiende leger van zzp’ers die als gevolg van de coronamaatregelen het financieel niet langer kunnen bolwerken. Tenminste, voor de zzp’ers die in aanmerking komen voor Tozo 2. Als gevolg van de invoering van een partnerinkomenstoets zullen namelijk veel minder zzp’ers gebruik kunnen maken van de tijdelijke inkomensondersteuning.
Lees hier alles wat je moet weten over Tozo 2.
Hoe zit het ondertussen met het aantal zzp’ers dat noodgedwongen terugvalt op een bijstandsuitkering. Dat groeit in hoog tempo, zo blijkt uit cijfers die het CBS deze week publiceerde over het eerste kwartaal van dit jaar. Voor de coronacrisis ging het daarbij alleen om de Bbz (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen), nu is daar ook de Tozo-uitkering bij gekomen. Eind februari hadden 3600 mensen een Bbz-uitkering, eind maart ging het om bijna 14.000 mensen met een Bbz- of Tozo-uitkering. Ruim een verdrievoudiging dus.
Ook het aantal algemene bijstandsuitkeringen is in die periode weliswaar gegroeid, maar veel minder hard dan het aantal uitkeringen aan zzp’ers. Hier was de groei namelijk ‘slechts’ 1000. Inmiddels hebben al veel meer mensen zo'n Tozo-uitkering. Hoeveel precies is nog niet duidelijk, maar eind april schatte de overheid het aantal aanvragen al op zo'n 340.000.
Bron: Binnenlands Bestuur en CBS
'Lobby zzp’ers mislukt door verdeeldheid'
Waar Koninklijke Horeca Nederland met de lobby flink wat voor elkaar heeft gekregen, lijkt de lobby van de zzp’ers meer dan mislukt. In het verlengde steunpakket krijgen ze te maken met een partnerinkomenstoets, waarbij ze geen bijstand ontvangen als de partner voldoende eigen inkomen heeft. ‘Hoe kan het dat de zzp’ers een zoveel magerder resultaat binnen hebben weten te halen?’, is de voorliggende vraag deze week aan het Lobbypanel van BRN Radio.
Het antwoord van het panel bestaat uit één woord en dat is ‘verdeeldheid’. ‘Als er nou een groep in Nederland is die zich matig tot niet heeft georganiseerd, dan zijn het wel de zzp’ers,’ constateert panellid Mark van den Anker. Versnippering over een groot aantal verenigingen bemoeilijkt de belangenbehartiging van zzp'ers, die ook nog eens bestaan uit een heterogene groep werkenden met uiteenlopende verwachtingen.
Wat echter funest is geweest in het hele lobbyspel, is dat het ontbreekt aan een heldere boodschap. ‘Die verdeeldheid is een gegeven, maar wat daar bijkomt is dat al die verenigingen ook nog eens verdeeld lawaai zijn gaan maken in de media, waardoor op een gegeven moment niemand nog weet waar die zzp’er voor staat. Dat hebben ze superslecht gedaan,’ is het commentaar van Frans van Drimmelen. Zzp-belangenorganisaties moeten leren om ‘over de eigen schaduw’ heen te springen en een eensgezind geluid te laten horen, willen ze kans maken op succes. De Werkvereniging van Roos Wouters wordt genoemd als de voor de hand liggende partij om hierin de regie te nemen.
Luister hieronder de complete uitzending.
Kansen voor ondernemers in tijden van corona
Het zijn onzekere tijden voor mensen die geen vaste baan hebben, maar misschien biedt deze tijd ook kansen. NH Radio besloot hier een nieuwsitem aan te wijden en belde met Martijn Pennekamp, oprichter van Ikwordzzper.nl en Het Ondernemerscollectief. In het item (start vanaf 8.25 minuten) vertelt Martijn over zijn motivatie om tien jaar geleden om de zekerheid van een vaste, goed betaalde baan op te geven en – midden in de financiële crisis - voor zichzelf te beginnen. Een motivatie die voortkwam uit de persoonlijke wens om het ondernemerschap meer ruimte te geven en de kennis en ervaring die hij had opgedaan als adviseur voor zzp’ers te benutten om een online platform te starten.
Verder gaat Martijn onder andere in op de financiële kwetsbaarheid van zzp’ers, die deze crisistijd des te duidelijker zichtbaar maakt. 'Ondernemers weten dat die kwetsbaarheid bestaat, dat risico nemen ze. Maar het is wel beangstigend om te zien dat in 2 maanden Nederland plat gaat en zoveel zzp’ers hulp nodig hebben om vaste lasten te betalen.’
Anderzijds zijn er genoeg personen die juist in deze economisch minder gunstige tijd hun kans zien en pakken. ‘Zo geef ik maandelijks een webinar voor startende ondernemers waar normaal zo’n 80 mensen op inschrijven, de afgelopen keer was het aantal inschrijven het dubbele. Ik zie veel mensen deze crisisperiode aanpakken als een kans om zich te richten op het ondernemerschap en om verdienmodellen die nog wel kansrijk zijn werkelijkheid te maken.’
Luister hier de volledige uitzending.
Hieronder lees je verder nog het laatste nieuws van de redactie van ikwordzzper.nl: